Som første bilprodusent tilbyr DS/Citroën Intelligent Traction Control (ITC), som gir DS 5 økt sikkerhet ved kjøring på glatt underlag og bedre fremdrift på snødekte, isete og våte veier:
- Fjæringen som filtrerer humper i veien
- Rattet reagerer gradvis og raskt, uten å være overfølsomt
- Elektronisk bremsekraftfordeler og nødbremsassistanse
- ABS og EPS hjelper føreren å beholde kontrollen over bilen, selv i de mest krevende situasjoner.
Bensin og diesel-motorene for DS 5 har enestående ytelser:
- Motoreffekt fra 120 til 200 hk
- Redusert drivstofforbruk og utslipp (fra 3.8l/100 og 4.3l/100 for diesel)
- Hybrid 4x4 drivlinje 90g/km CO2 og kombinert syklusforbruk på 3,5l/100
THP 165 Stop&Start automat
Bensinmotoren THP165 Stop&Start med 6-trinns automatgir av siste generasjon har et forbruk på 0,59 l/mil og CO2-utslipp på 135 g /km - Euro6. Dette er en forbedring på 30 g/km i forhold til forgjengeren THP155 Euro5.
Med en samlet maksimal motoreffekt på 200 hk og den siste generasjon Stop&Start-system leverer motoren en maksimal kraft på 120 KW (165 hp CEE) med 6 000 RPM. Maksimalt dreiemoment er 240 Nm fra 1400 RPM og forblir konstant helt opp til 4000 RPM. Dette fører til veldig jevn kjøring på lave og middels turtall.
BlueHDi 120 og BlueHDi150 har satt ny standard når det gjelder drivstofføkonomi (henholdsvis 3.8 l/100km og 4.4 l/100km) og CO2-utslipp (100 g/km og 103 g/km). Dreiemomentet for disse motorene er henholdsvis 300 Nm ved 2000 omdreininger og 370 Nm ved 2000 omdreininger. Begge leveres med Stop&Start-system.
BlueHDi 180
Utstyrt med Stop&Start-system kan også denne motoren vise til eksepsjonell ytelse, mye på grunn av:
- Siste generasjon automatisk girkasse
- Redusert støy og vibrasjoner
- Lavt CO2-utslipp og drivstofforbruk (110 g/km CO2 og 4.3 l/100 km), med et dreiemoment på 400 Nm ved 2000 omdreininger.
DS første modell med full hybridteknologi, kombinerer HDi-dieselmotorernes yteevne med el-motorernes egenskaper.
- Innbyr til gode opplevelser bak rattet (200Hk, 4-hjulstrekk, elektrisk drift i by, akselerasjons boost)
- Lave CO2-utslipp (90g/km) og forbruk på 3,5l/100 km, som synker til mindre enn 3l for bykjøring.
Føreren kan selv velge hvilket av de fire kjøreprogrammer han ønsker : Auto, Sport, 4WD og ZEV.
• AUTO-modus gir optimalt drivstofforbruk.
• SPORT-modus prioriterer akselerasjon og gjør at akselerasjon og giringen blir mer dynamisk ved hjelp av den elektriske «boost»-effekten.
• ZEV-modus (Zero Emission Vehicle) aktiverer eldrift når batteriet er tilstrekkelig oppladet og hastigheten ikke overstiger 60 km/t.
• 4WD-modus (firehjulsdrift) brukes når kjøreforholdene gir redusert veigrep.