Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å trykke OK for å bla gjennom nettstedet, samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler.

Finn ut mer om informasjonskapsler

Citroën og motorsport

Historiske Citroën-verdier

Helt siden den Sorte og den Gule Ekspedisjonen i 1924 og 1931, via et utall av seiere i Paris-Dakar og WRC og frem til deltakelsen i WTCC i 2014 har Citroën basert sitt engasjement for motorsport på kreativitet og teknologi.

CITROËN RACING I DAG

Uansett om de arbeider med å produsere biler hos Citroën Racing i Versailles Satory eller som en del av teamet ute ved løpene innen de forskjellige formene for motorsport, er de 196 mennene og kvinnene som jobber i Citroëns motorsportsavdeling opptatt av å bruke aktivitetene som et laboratorium for Créative Technologie.          

Produksjonen i Satory

Hvordan man bygger biler

Logistikk

Siden 2000 har Citroën Racing holdt til i Satory, og produksjonen av racerbiler er selve livsnerven i avdelingen. Hovedmålet er å vinne.

På adressen 19 allée des Marroniers har Citroën samlet sin kompetanse innen motorsport, og bygningene rommer utstillingsrom, ingeniørenes kontorer, verksteder, laboratorier, reservedelslager og produksjonshall, i alt 15 000 m2. I tillegg er det en testbane rett på utsiden.

Citroën Racing bygger racerbiler, og man kan dele arbeidet inn i noen hovedetapper.

Computer assisted design

Citroën Racing - Conception CAO

For å designe en ny racerbil trenger man over 4000 computertegninger, fra tegninger av hele bilen til deler av den, ja faktisk tegninger ned til minste detalj.  Citroën Racing bruker meget avanserte teknikker og programmer som er utviklet av konsernet PSA, f.eks. for å beregne styrken og holdbarheten til materialer og mekaniske komponenter.

Laboratorium for plastmaterialer

Citroën Racing - Laboratoire plasturgie

Det er for eksempel her i dette laboratoriet at den første modellen av Citroën DS3 WRC så dagens lys. Man produserte først en modell i 1:4, og slik ble det lettere å fullføre designet og gjennomføre de første aerodynamiske testene før bilen ble produsert i full størrelse.

Laboratorium for karosseri

Citroën Racing - Laboratoire tôlerie

Formålet med dette laboratoriet er å bygge racerbilens chassis. Ingeniørene tar utgangspunkt i et 'skall' som de skjærer til og justerer. I tillegg sveiser de på rør til sikkerhetsburet, mellomakseltunnel, hjuloppheng og de forskjellige forsterkningene i karosseriet. 

Motoravdelingen

Citroën Racing - Département moteur

Enda en gang bruker vi Citroën DS3 WRC som eksempel, for det var i denne avdelingen at Citroën Racing for første gang utviklet samtlige deler til den ny racermotor, inkl. motorblokken, som ble skåret direkte ut av en aluminiumsblokk.   Det tar i overkant av to uker å montere og teste en motor i en prøvebenk, som for øvrig er plassert i lokalene ved siden av.

Laboratorium for "mekaniske komponenter"

Citroën Racing - Laboratoires

Det er to laboratorier som arbeider med mekaniske komponenter:  "understell, styring og bremser" og "girkasser og kraftoverføring". I det første laboratoriet jobber de med støtdempere, bærearmer, bremser og styring og i det andre med girkasser og kraftoverføring.

Laboratorium for elektrisitet og elektronikk

Citroën Racing - Laboratoire électricité et électronique

I dette laboratoriet fremstiller man ledningsnettet til racerbilen. Det tar i overkant av 7 uker å montere hvert ledningsnett som består av flere tusen punkter.

Laboratorium for kvalitetskontroll

Citroën Racing - Laboratoire métrologie

Uansett hvor delene til racerbilerne kommer fra - om det er fra egne laboratorier eller underleverandører - kontrolleres alle delene i kvalitetskontrollen som benytter 3D-målinger for å sjekke kvaliteten.

Produksjonshallen

Citroën Racing - Hall de montage

Etter en stund settes alle delene sammen til en racerbil i produksjonshallen som er inndelt i to deler. I den ene delen har man bilene som skal brukes til løp, i den andre biler det skal utføres forskjellig testarbeid på.

Logistikken rundt racing krever planlegging for lastebiler og trailere, andre kjøretøyer og hele laget ned til minste detalj.

Top