Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å trykke OK for å bla gjennom nettstedet, samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler.

Finn ut mer om informasjonskapsler
1800x681-c4-airflow-cin-mascope.131729.96

Konseptbilen C4 CACTUS AIRFLOW 2L

C4 Cactus AIRFLOW 2L er full av nye ideer. Den går enda lenger enn den serieproduserte C4 Cactus for innen kort tid å kunne tilby en bil som forbruker under 2l/100 km.

OPTIMALISERT AERODYNAMISK SILHUETT

En god blanding av design og teknologi

1500_646_C4_Airflow_2L_silhouette_optimisée

Stilen til konseptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L er preget av effektiv aerodynamikk for å kunne oppnå et flytende og unikt design.

Noen stilelementer fra Citroën C4 Cactus er endret, andre er lagt til for å optimalisere aerodynamikken til bilen. Vi skiller mellom to typer deler: deler med fast geometri og variabel geometri.

1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1
1600x681_C4_Airflow_geometrie_variable_1

STILELEMENTER MED FAST OG VARIABEL GEOMETRI

Konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L har stilelementer med variabel geometri:

- Ny støtfanger foran med tre luftinntak som har elektronisk styring for optimal åpning/lukking i forhold til kjøling av motoren og for luftstrømmen rundt bilen.
- Bevegelige vindavvisere på sidevinduene bak for å bedre luftstrømmen rundt bilen.
- Felger med bevegelige klaffer som aktiveres og styres av sentrifugalkraften.

LETT OG TEKNISK

Vektreduksjon på 100 kg

747x322_C4_Airflow_gain_100kg

Den serieproduserte C4 Cactus veier allerede 200 kg mindre enn Citroën C4, og med konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L er vekten redusert med ytterligere 100 kg (inklusiv drivlinje).  Bilens vekt er redusert med 11 % ved å bruke lettere materialer.

Lettere karosseri

747x322_C4_Airflow_allegement_structure

På konseptbilen C4 Cactus AIRFLOW 2L introduseres nye materialer på understellet til karosseriet. Disse er strukturelle. De bidrar til å absorbere energi i tilfelle kollisjon, og det er svært holdbare materialer.

ELEMENTER MED FAST GEOMETRI

Konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L har også stilelementer med fast geometri:

- 19 tommers dekk av typen Tall&Narrow 19’’ av nyeste generasjon. Disse svært tynne dekkene med stor diameter forbedrer kjøretøyets energibruk.
- En luftgardin, Air Curtain, er integrert i hjulhusene. Via små, vertikale, aerodynamiske åpninger, kanaliseres denne luftstrømmen.
- Spoiler bak som er forlenget og en ventilasjonsåpning på støtfangeren bak
- Sidespeilene er erstattet med små og slanke kamera for å minske påvirkning av luftstrømmen.
- LED-lysmoduler på front- og baklyktene.

HYBRID AIR-TEKNOLOGI

Citroën C4 Cactus er allerede blant de beste i sin klasse med et CO2-utslipp fra 82g/km og et forbruk på 3,1l/100 km med dieselmotor.

Konseptet C4 Cactus AIRFLOW 2L går enda et skritt videre ved å introdusere drivlinje med Hybrid Air-teknologi. Denne teknologien er utviklet av PSA PEUGEOT Citroën-gruppen og bygger på en kombinasjon av komponenter og teknologier som allerede er utprøvd:

- en bensinmotor med 3 PureTech sylindre
- et system med lagring av energi som trykkluft
- automatisk kraftoverførsel via to hydraulikkmotorpumper og et planetgir.

BARE 2l/100 km

Kombinasjonen av disse to avanserte teknologiene gjør det mulig å få forbruket ned til 2l/100 km og det viser at forbruk på denne størrelsen kan være innen rekkevidde for en bil som CITROËN C4 Cactus innen kort tid.
1500_646_C4_Airflow_2L_100_km

Det svært lave drivstofforbruket er et resultat av:
- et optimalisert design som har gitt en forbedring av aerodynamikken på 20 %,
- bruk av lettere deler som har redusert vekten med 100 kg (- 11 %),
- introduksjon av Hybrid Air-teknologien som reduserer drivstofforbruket med 30 %.

Top