Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å trykke OK for å bla gjennom nettstedet, samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler.

Finn ut mer om informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]
1480x400_nouvelle_C3_Intro_image_3.jpg

7 av 10 biler har disse fargene - Trist

Cirka 70 prosent av alle nyregistrerte biler i 2016 var enten grå/sølv, svart eller hvit. Det utgjorde drøyt 100.000 biler. I 2006 var trenden helt lik.

Vanligste bilfarger i 2006: Grå/sølv, svart og hvit. 

Ti år senere: Grå/sølv, svart og hvit.

– Jeg tenker at det nesten er litt trist at det både er så liten del av fargespekteret som benyttes og ikke minst, at fargevalget er så utrolig stabilt over tid, sier merkesjef Reidar Holtedahl i Citroën Norge.

Cirka 70 prosent av alle nyregistrerte biler i 2016 var enten grå/sølv, svart eller hvit. Det utgjorde drøyt 100.000 biler. I 2006 var trenden helt lik.

– Et fargeløst samfunn

Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe i Dagnys fargestudio påpeker at det ikke bare er bilene som er fargeløse, men også arkitekturen, interiøret og garderobene. 

– Vi har de siste 15 årene endt opp med å skape oss et fargeløst samfunn. I dag er vi lenger unna menneskets naturlige miljø enn vi noen gang har vært før, sier hun og legger til:

 Studier fra Australia har vist at grå, sølvfargede og svarte biler er mer utsatt for ulykker enn de med farge. Årsaken er enkel – fargene ligger nærmere fargen på asfalten og kan være vanskeligere å se.

– Her er vi helt på linje med fargeekspertisen. I Citroën er vi opptatt av å «be different, feel good» – velg bil og farge fordi du vil og kan, sier Holtedahl i Citroën.

Han kjemper kampen mot det fargeløse med biler hvor man kan velge mellom hele 36 ulike farger.

 

C4-p2

Her er oversikten over fargeutviklingen

Etter grå, sølv, svart og hvit, følger fargene blå og rød, etterfulgt av grønn, beige og brun. Selv om hovedbildet for fargevalg i den norske bilparken er stabilt, finnes det noe utvikling for enkelte farger. 

Brune biler: Antall nyregistrerte brune biler har vært i fritt fall de siste ti årene. I 2006 var det registrert nesten 9000 brune biler. I 2016 har dette falt til 1600, en reduksjon på ca. 80 prosent. 

Blå biler: Antall nyregistrerte blå biler har falt fra 15.045 i 2006 til 13.807. På ti år har antall nyregistrerte blå biler falt med ni prosent.

Røde biler: Også røde biler er stadig mindre populære, ifølge registreringsstatistikken. I 2006 ble det registrert 12.284 røde biler. 10 år senere er tallet 5642 – en reduksjon på 54 prosent.

Grønne biler: Antall registrerte grønne biler har økt med 90 prosent de siste 10 årene, fra 602 registrerte biler i 2006 til 4029 registrerte biler i 2016. 

Gullfargede biler: I 2016 ble det solgt 493 prosent flere gullfargede biler. Men selv om veksten har vært høy, er det likevel relativt sett lave nivåer av nyregistrerte gullfargede biler. I 2006 ble det registrert 91 gullfargede biler – 2016 hadde dette tallet økt til 449 biler.

Oransje biler: Kun 0,4 prosent av de nyregistrerte bilene i 2016 var oransje. Slik det også var i 2006.

– Når det kommer til bil, kan vi vel definitivt fastslå at oransje ikke er mainstream, sier Holtedahl i Citroën Norge. 

– Imidlertid ser vi at oransje er en farge for de spesielle bilene og de som ønsker å stå ut – og når vi nå har lansert nye Citroën C3 på det norske markedet, ser vi at mange har gått for den friske kombinasjonen av Orange Power lakk med enten svart eller hvitt tak, sier han videre.

Gule biler: Gul er heller ingen stor fargekategori blant nyregistrerte norske biler. Likevel er det en kraftig økning i antall nyregistrerte i gule biler, opp fra 228 til 334 – en økning på 68 prosent på 10 år.

 

c4 cactus desktop

Fiolette biler: I 2006 ble det registrert 144 fiolette biler. I 2016 hadde dette sunket til 77 biler, en nedgang på omkring 50 prosent. 

Hvite biler: De siste ti årene er det faktisk blitt 10 prosent færre hvite biler. Likevel er det blant de mest populære fargene.

– Jeg er litt overrasket over at det har vært en reduksjon de siste 10 årene, ettersom det har vært brukt så mange hvite biler i markedsføringen, sier Holtedahl, som tror at hvitt oppleves som noe upraktisk farge med tanke på at de lett ser skitten ut og må vaskes oftere. 

Han understreker at en hvit bil på mange måter er veldig praktisk – ikke minst fordi den forblir betydelig svalere i sommersolen enn mørke varianter.

 

 

GIF-Bi-ton.gif

Velg den fargen du liker

Fargeekspert Thurmann-Moe anbefaler deg å velge en farge man liker, fremfor det som er ansett som «fornuftig».

– Velg en farge som snakker til deg og gjør deg glad, og ikke bekymre deg så mye over gjensalgsverdien, sier hun.

I sine uhøytidelige spørreundersøkelser, har samtlige bilselgere sagt til Thurmann-Moe at man får samme innbyttepris uavhengig av om bilen er sort, grå eller i en farge, som for eksempel rød.

– Da jeg solgte elbilen min for et års tid siden, hadde den en veldig fargerik folie som dekket hele blåfargen under. Her ba selger pent om å få beholde den fargerike folien, for da vil bilen bli solgt raskere. Den ble da også solgt i løpet av et par dager, ler hun.

Thurmann-Moe vil likevel presisere at noen farger er temmelig uselgelig, for eksempel neonrosa, syregrønt eller den type farger.

Flere farger, metallic og nye materialer

Registreringsstatistikken sier ingenting om flerfargede biler. 

– Flerfargede biler er ganske populært. Jeg tenker da på andre farger i hjulbuer, støtfangere, tak eller i innrammingen rundt lykten. Eller slik som på nye Citroën C3 og C4 Cactus, som har disse såkalte «air bumperne» på sidene som er i gummi og fylt med luft, og som bidrar til å forhindre bulker i karosseriet, forklarer Holtedahl.

– Vi skal for ordens skyld også legge til at det er variasjoner og nyanser innen de ulike fargene. Svart er for eksempel ikke bare svart. Det kan være pianosvart, svart metallisk og lignende, sier Holtedahl.

– På vei inn i en fargerik epoke 

Ifølge Thurmann-Moe er vi nå på vei fra en fargeløs (akromatisk) fargeepoke, som startet rundt 1995, og på vei mot en fargerik (polykrom) epoke som startet rundt år 2000. 

– Vi har passert toppen for den fargeløse trenden, og det vil si at den nå bygges nedover. Den nye epoken vil få sitt toppunkt rundt 2025 og frem mot det vil vi se en betraktelig rikere bruk av farger med mengder av forskjellige nyanser. Dette gjelder innen alt fra interiør, arkitektur, mote og bil, sier hun. 

– Med andre ord kommer vi til å se lang flere røde, brune, grønne og blå farger på bilene våre i årene som kommer. Foliering er også en del av trendbildet som er i økning også for privatpersoner, sier Thurmann-Moe.

 

Top