Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å trykke OK for å bla gjennom nettstedet, samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler.

Finn ut mer om informasjonskapsler
Ds-Oslo

60 år Citroën DS

Det er i år 60 år siden DS hadde sin verdenspremière på Bilutstillingen i Paris. Bilen vakte umiddelbart oppsikt med sine mange nye løsninger og iøyenfallende design, og DS er i dag et ikon innen bilindustrien!

I 1955 landet Citroën DS19 på bilutstillingen i Paris, med utenomjordisk strømlinjeform og banebrytende teknologi. En hel bilverden lot seg forbause - og forføre. Før dagen var omme hadde 12 000 kjøpere bestilt den. Da produksjonen stoppet i 1975 var det laget mer enn 1 455 000 eksemplarer.

DS snudde opp ned på 50-tallets konvensjonelle bilindustri. Med forhjulsdrift, hydraulisk fjæring med automatisk nivåregulering, hydrauliske skivebremser, halvautomatisk girkasse og servostyring satte den en helt ny standard for komfort og sikre kjøreegenskaper. I 1962 unnslapp den franske presidenten Charles de Gaulle i live fra et attentat, fordi DSen hans var fullt kontrollerbar selv med istykkerskutte dekk og kunne kjøre raskt fra åstedet.

Strømlinjeformen bidro til lavt bensinforbruk og relativt høy topphastighet selv med den originale motoren på bare 75 hester. Med årene fikk den større motorer, bensininnsprøytning og de velkjente svingbare lyktene som gjør at den kan ”se rundt hjørner” i mørket.

I 1957 fikk DS en rimeligere søstermodell, Citroën ID, som er samme bil, men med enklere interiør og teknikk. Den solgte godt og ble på 70-tallet produsert som DSpecial og DSuper. DS ble i tillegg laget i luksusvariantene Pallas og Prestige, og er blitt produsert som cabriolet, coupé og en meget praktisk stasjonsvogn med inntil 8 seter samt i en rekke spesialutgaver. Den hadde også suksess som rallybil på 60-tallet, spesielt i vinter- og langdistanserally som stilte store krav til bilenes tåleevne. Takket være den hydrauliske fjæringen holdt både bil og sjåfør vesentlig lenger!

60 år etter er mange av de banebrytende løsningene også blitt fanget opp av andre bilmerker. Men fortsatt er det ingen annen bil som leverer den samme komfort og uforlignelige design som en Citroën DS.

I dag er modellen et designikon. Kjente bildesignere har kåret den til verdens vakreste bil, og DS har vært brukt i utallige filmer og flere TV-serier. Klassikermiljøet rundt bilen er sterkt, også her i Norge. Vil du vite mer, kan du snakke med noen av klubbmedlemmene på utstillingen eller besøke Citroën DS/ID Klubb Norge på www.dsid.no - eller finn oss på Facebook.

 

Top