Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å trykke OK for å bla gjennom nettstedet, samtykker du i vår bruk av informasjonskapsler.

Finn ut mer om informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]

CITROËN PRESENTERER VM I DØDS 2017

Er du klar lørdag 19. august? Frognerbadet i Oslo er stedet

MAINSTREAM ER IKKE NOE FOR OSS

Fra 10-meteren skal uttøvere hive seg vannrett ut i x-formasjon, holde mageplaskformasjonen så lenge som mulig før de krøker seg sammen før vannflaten brytes. Citroen stiller som stolt sponsor.

- Vi elsker de fargerike menneskene som skiller seg ut i mengden, de som er tøffe og som gjør noe - ikke fordi de må - men fordi de vil og kan, sier Øystein Hågenvik Johansen fra markedsavdelingen i Citroën om hvorfor de sponser et nisjearrangement som VM i døds på Frognerbadet i Oslo

Jakter på godfølelsen

- I Citroën har vi en tagline som sier be different – feel good.  Og vi føler mange likheter mellom den og VM i døds. Det er noe litt utenom det vanlige, litt spektakulært og definitivt langt unna mainstream. Derfor velger Citroën å være tungt tilstede som sponsoer på dette arrangemenet hvor de først og fremst skal vise frem modellene Citroën C3 og C4 Cactus.

Vår målgruppe

- Først så trodde vi det bare var helt unge folk til stede på arrangementet, men vi ser jo at både tilskuere og deltakere er i vårt kjernesegment.  Så derfor er dette en veldig relevant arena for oss å være tilstede på med både biler, bannere, folk og aktiviteter, forklarer Johansen.

Gutter som ville tøffe seg for damene

Dødsing er stuping på sitt aller dristigste, og kanskje også sitt dummeste. Det er den nå avdøde Raga Rockers-gitaristen Erling Bruno Hovden som har fått æren av å «finne opp» sportsgrenen, helt tilbake i 1972, en sommerdag på nettopp Frognerbadet. 

- Det startet visstnok med guttas behov for å tøffe seg for jentene, men i de senere år har det også vært enkelte jenter som har deltatt, forklarer Paul Rigault i Det internasjonale Dødseforbundet, som i høyeste grad ønsker flere jenter velkommen til å delta i konkurransen.

Dødsing i ferd med å ta av

I dødsing skal utøveren hive seg vannrett ut i x-formasjon med kroppen, holde mageplaskformasjonen så lenge som mulig før de krøker seg sammen rett før vannflaten brytes.

VM i døds startet som et uhøytidelig tøyseprosjekt på hobbybasis, som faktisk har utviklet seg til å bli et seriøst arrangement.

- VM i døds er en konkurranse med tradisjoner og et eget forbund siden 2008. Da arrangementet gikk av stabelen for første gang var det 8 hoppere og 30 tilskuere. I 2012 hadde publikumstallet steget til 1500, og så videre til 3000 i 2016, forklarerer Paul Rigault, og fortsetter:

- Vi er et stort og bra team som er involvert i gjennomføringen nå, og vi har profesjonalisert oss år for år. Det handler om å heve kvaliteten på gjennomføringen, for både publikum, partnere og deltagere. 

Nytt av året er en en bedre totalopplevese. Dette går på arenalogistikk, økt sikkerhet, bevertning og involvering av publikum. Vi må også nevne årets tekniske løsning med blant annet en flerkamera-produksjon. Dette gjør at hele arrangementet kan streames live i utvalgte kanaler, i tillegg til å bli vist på lineær TV gjennom Fatstone TV, utfyller Pål Andreas Gjersøe, rådigver i byrået 6.sans, som er arrangør av VM i døds 2017.

Dødsing er for alle, unge som gamle fra by eller bygd. Vi ser derfor at engasjementet rundt VM Døds er stort, både nasjonalt og internasjonalt. Derfor har vi lagt til rette for en streaming og voting-løsning slik at publikum i hele verden være med å stemme frem årets verdensmester. I tillegg jobber vi med noen spennende saker sammen med Snapchat i London, som vi håper vil gi oppmerksomhet til deres 135 millioner brukere, fortsetter Gjersøe.

Johansen i Citroën er imponert over hva guttegjengen har bygget opp på relativt kort tid:

- Forbundets administrasjon har en voldsom og positiv energi som smitter over på oss. De tror virkelig på hva de driver med og det inspirerer, sier han og mener dette har bidratt til Citroens entusiasme for prosjektet, sier Johansen. 

Ikke fordi du må, men fordi du vil og kan

Citroen kommer til å bli en synlig aktør under arrangementet, men legger også mye vekt på å ikke være i veien.

- Vi skal være der for å vise frem våre spennende modeller slik at de som er interesserte kan ta, se og føle på våre biler. Samtidig legger vi stor vekt på ikke å være i veien for selve arrangementet, forklarer Johansen som håper samarbeidet med Dødseforbundet kan utvikle seg videre.

Din egen stil med Citroën

Med Citroën C3 eller C4 Cactus, kan du velge din egen stil. Med klasseledende automat, panoramaglasstak og en rekke designdetaljer, er for eksempel C4 Cactus en modell som leverer på både kjøreglede og utseende. Den dristige personligheten gjenspeiles i designet, som kombinerer det stilfulle og det funksjonelle. Du kan også få bilen levert med skreddersydd utstyrspakker som matcher deg.

1480x400_nouvelle_C3_Intro_image_3.jpg

VM i døds avholdes på Frognerbadet i Oslo lørdag 19. august – større og mer spektauklært enn noen gang tidligere.

Top