Vi bruker informasjonskapsler/cookies fordi vi vil gjøre våre nettsider brukervennlig og hele tiden forbedre de. Hvis du vil fortsette å bruke nettsiden, godtar du dermed bruk av informasjonskapsler/cookies.

Om våre informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]

11 STIKKORD FOR WRC

 

Kjenner du betydningene til forkortelsen WRC? Hva betyr egentlig «shakedown»? Og hva brukes en servicepark til? Ta en kikk på vår liste over utvalgte ord som gjør det lettere å forstå WRC.

Glossaire10_625x349

FLEKSISERVICE

Brukes om de 45 minutter lange serviceøktene på slutten av dagen. Serviceøkten gir teamet tilstrekkelig med tid til å kunne gjøre ferdig én og én bil i stedet for å måtte utføre service på to biler samtidig. Dermed kan mekanikerne fordeles effektivt på de ulike bilene (et team med to biler, som Citroën Totals WRC-team kan ha inntil åtte mekanikere i arbeid samtidig).

NOTATER

Dette er kodene lagene bruker for å beskrive løypa som kjøres under fartsetappene. Under rekognoseringen formidler føreren sin tolkning av veien til kartleseren ved hjelp av teamets egne ord og uttrykk. Kartleseren skriver ned notatene i en notatbok. Under selve løpet leser kartleseren opp notatene for føreren og loser ham dermed gjennom løypa sving for sving, slik at han kan holde høyest mulig hastighet.
Glossaire12_625x349
Glossaire2_625x349

SIKKERHETSTEAM

I de fire asfaltrallyene som inngår i WRC-kalenderen (Monte-Carlo, Korsika, Tyskland og Catalonia), har hovedteamene støtte av et sikkerhetsteam, som oftest bestående av tidligere førere og kartlesere. Disse utstyres med en kopi av notene til teamet de jobber for, og kjører gjennom etappene før konkurransen og melder fra om eventuelle endringer i underlag og forhold som har skjedd siden rekognoseringsrundene. Det samme gjør de mellom første og andre gang hver etappe kjøres i selve løpet.

SERVICEPARK

Dette er området der teamene installerer teknisk utstyr og pausefasiliteter. Bilene vender tilbake hit med jevne mellomrom under etappene for å skifte dekk, gjøre justeringer på bilene og få utført reparasjoner. Teamene kan utføre arbeid på bilen med det utstyret og verktøyet de har tilgjengelig på stedet, men har ikke lov til å motta hjelp fra noen utenfor serviceparken. I dag har rallyene vanligvis bare én servicepark. Det utføres som oftest en 15 minutters service på bilene om morgenen før etappestart, deretter en 40 minutters service halvveis i løpet og til slutt 45 minutter om kvelden, etter at dagens løp er over. Mekanikerne må ha på seg et spesielt armbind når de arbeider på bilene (fire mekanikere per bil).
Glossaire6_625x349
Glossaire4_625x349

POWER STAGE

Dette er én av etappene i rallyet, som oftest den siste, og sendes gjerne direkte på TV. De beste teamene får tildelt bonuspoeng i denne etappen. Den raskeste føreren får fem poeng, den andre raskeste får fire poeng osv. helt ned til femte raskeste fører, som får ett poeng.

RALLY 2

Et team som er nødt til å bryte en dag, kan bli med igjen neste dag med en tidsstraff på sju minutter for hver etappe de har gått glipp av (ti minutter dersom de står over siste etappe av løpet.
Glossaire11_625x349
Glossaire3_625x349

REKOGNOSERING

Tirsdag og onsdag før hvert løp kjører lagene rekognoseringsrunder. I løpet av de to dagene kjører de gjennom hver enkelt fartsetappe to ganger med redusert hastighet (maks. 80 km/t) i en oppgradert serieprodusert bil (veltebur, fjæring, bremser osv.) mens de tar notater om løpstraseen, sving for sving.

SHAKEDOWN

Dette uttrykket brukes om testrunden som kjøres torsdagen før rallyet. Testrunden kjøres på veier som skal ligne på selve løpstraseen. Alle lagene må fullføre minst tre runder med testing.
Glossaire1_625x349
Glossaire5_625x349

FARTSETAPPE

Brukes om veitraseer som er stengt for allmennheten, der lagene konkurrerer mot hverandre om raskeste tid, og der de starter med to til tre minutters mellomrom. For å komme seg fra én fartsetappe til den neste kjører teamene det som kalles transportetapper. Disse strekningene er ikke med i konkurransen og går på vanlig vei som er åpen for publikum, så teamene må følge trafikkreglene på stedet. De må også fullføre disse strekningene innenfor et nærmere angitt tidsintervall (idealtid). De som kommer for sent – eller tidlig – fram, får ilagt en tidsstraff. Et rally består altså av en rekke farts- og transportetapper, og sluttstillingen avgjøres ved å legge sammen tidene fra fartsetappene og eventuelle tidsstraffer.

SUPER SPESIAL-ETAPPE

Dette er korte fartsetapper som ofte arrangeres i sentrum av en by i begynnelsen av rallyet, slik at folk som vanligvis ikke oppsøker rallyløp, også får muligheten til å være tilskuere.
Glossaire9_625x349
Glossaire8_625x349

WRC

Forkortelsen viser både til selve mesterskapet, World Rally Championship, og til bilene som kjøres i mesterskapet, såkalte World Rally Cars. WRC-bilene er de mest avanserte som brukes i rallysporten, og har en 1,6-liters turbomotor med nærmere 400 hestekrefter og en vekt på bare 1 190 kg. De har halvautomatisk sekvensiell girkasse og er utstyrt med funksjoner som reduserer luftmotstanden betydelig.
Top