Vi bruker informasjonskapsler/cookies fordi vi vil gjøre våre nettsider brukervennlig og hele tiden forbedre de. Hvis du vil fortsette å bruke nettsiden, godtar du dermed bruk av informasjonskapsler/cookies.

Om våre informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]

EN FILM SOM BLÅSER LIV I MERKESIGNATUREN

Citroën lanserer en ny merkekampanje med budskapet «Vi bygger vår mobilitetsvisjon på dine frihetsdrømmer». Denne nye, internasjonale filmen iscenesetter signaturen CITROËN INSPIRED BY YOU. Det er signaturen til et selskap som i nesten 100 år har latt seg inspirere av folks liv og ulike generasjoners drøm om mobilitet og frihet. Filmen forteller Citroëns historie ved å iscenesette noen av selskapets mest ikoniske biler.   

 

 

INSPIRERT AV DINE FRIHETSDRØMMER SIDEN 1919!

Autostoppeur2CV_1500X500

Fra 2CV til CX, fra Traction til Méhari, fra Type H til Visa, fra CX til C4 Cactus, via konseptbilen Cxpérience, C3 Aircross eller C4 Cactus har Citroën i alle år studert mennesker, deres drømmer om eventyr, familieutflukter eller venneturer i biler som skjønner seg på livet. Den nye kampanjen viser denne historien som startet i 1919: «Vi bygger vår mobilitetsvisjon på dine frihetsdrømmer». Filmen tar oss gjennom forskjellige epoker, der en haikers drøm om frihet blir fortalt gjennom Citroëns forskjellige modeller. I tur og orden setter han seg inn i hver av disse modellene. Og hver bil tilhører en egen epoke.

2CV og TYPE H: FRA 1948

2CV

2CV_747X400

Da 2CV gjorde sin første opptreden på bilutstillingen i Paris i 1948, ble den beskrevet som «fire hjul under en paraply» som «kan frakte en kurv med egg over en åker uten å knuse et eneste ett». TPV, som står for «très petite voiture» (svært liten bil), kommer som en bombe på markedet. Det ble produsert 3 868 634 eksemplarer.

Type H

TypeH_747X400

Kjent over hele verden og ofte brukt som matvogn er Type H en mytisk bil, og gjennom 40 år viste den hvor effektiv og nyskapende den var som arbeidsbil i den epoken. I løpet av denne gullalderen ble det produsert 473 289 eksemplarer.

MÉHARI, CX OG VISA: FRA 1968 TIL STARTEN AV 90-ÅRENE

MÉHARI

Mehari_747X400

Méhari var en emblematisk bil med sitt karosseri i 100 prosent plast som verken var redd for riper eller rust. Den skapte seg et navn som en nyttig og økonomisk kabriolet. Det ble produsert 743 740 eksemplarer.

CX

CX_747X400

CX ble kåret til Årets bil i 1974 og var Citroëns prestisjemodell på 1970-tallet. Med brytere som var tilgjengelige uten å ta hendene av rattet, var dette en særlig nyskapende bil. Det ble solgt 1 169 695 eksemplarer i løpet av 15 år.

VISA

Visa_747X400

Visa er den lille kombimodellen som forbløffer. Den ble særlig kjent gjennom forskjellige spesialserier og avledede serier til idrettskonkurranser. I de ti årene bilen var i salg, ble det produsert 1 254 390 eksemplarer. I 1988 ble bilens GTi-modell brukt i en svært mye omtalt reklame sammen med hangarskipet Clémenceau.

SUV C3 AIRCROSS, C4 CACTUS, CXPÉRIENCE: FRA 2016

SUV C3 AIRCROSS

C3Aircross_747X400

C3 Aircross ble presentert for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i 2017 og skiller seg fra andre SUV-er på markedet med sin design, komfort og fleksibilitet som setter standarden. C3 Aircross holder deg tilkoblet, tilbyr 12 førerassistentsystemer og er allerede solgt i 60 000 eksemplarer.

C4 CACTUS

C4Cactus_747X400

Den nye kombimodellen C4 Cactus er den Citroën-modellen som tilbyr den høyeste komforten, fordi den som den første modellen i Europa har Citroën-fjæring med Progressive Hydraulic CushionsTM.

CXPERIENCE

CXperience_747X400

Konseptbilen CXPERIENCE ble presentert på bilutstillingen i Paris i 2016 som en nytolkning av hva som kjennetegner prestisjesegmentet. Den viser frem Citroëns kreativitet med hensyn til design, komfort og teknologi.

Logosavecdates_597X500

HISTORIEN BAK CITROËN-LOGOEN

I 1900 oppnår André Citroën suksess med et patent på tannhjul i form av doble vinkler. Dette symbolet tar han med seg i 1919 når han kaster seg ut i bilbransjen.
Mellom 1921 og 1936 erstattes den ovale formen med en sekskant på blå bakgrunn som fremhever de gule vinkeltannhjulene. Deretter dukker navnet Citroën opp.
I begynnelsen av 30-tallet ser en parallell logo dagens lys, der en svane svømmer i Citroëns vinkeltannhjul. Svanen skal representere de nye mye motoropphengene.
I 1959 stikker de gule vinkeltannhjulene ut av en hvit ellipse. I 1966 settes Citroën-navnet inn i en blå firkant.
Fra 1985 moderniseres selskapets image ved at vinkeltannhjulene farges hvite og plasseres i en rød firkant.
I 2009 presenteres den helt nye logoen som avrundede, forkrommede vinkeltannhjul i 3D, med Citroën skrevet i rødt under, og i 2016 lanseres en ren 2D-versjon inspirert av flat design.
Top