Hopp til innholdet
Historien til Citroën-merket siden 1919

CITROËN: 100 ÅR MED NYTENKING

CITROËNS ARV

Siden 1919 har Citroën vært et nyskapende merke med fokus på å lage biler som gjør hverdagen enklere. 

Merket har eksistert i over 100 år og har utviklet over 300 modeller – mange av dem har blitt ikoner. 

Les den unike historien som startet med det visjonære geniet André Citroën.

 

HISTORIEN BAK CITROËNS LOGO

Da André Citroën var i Polen i 1900, ble han kjent med en ny prosess for produksjon av tannhjul i metall. Ingeniøren og den fremtidige grunnleggeren av Citroën kjøper lisensen for produksjon av tannhjul med fiskebeinsmønster og tilpasser den for fabrikkene i Frankrike. Han velger å bruke en dobbel V-form som logo for det første selskapet sitt. 

VÅR HISTORIE GJENNOM 100 ÅR

1919 ANDRÉ CITROËN
Nytenking. Kreativitet. Teknologi. Tre ord som beskriver visjonen til André Citroën, en av pionerene i bilbransjen. I 1919 starter det store Citroën-eventyret med lanseringen av Citroën Type A.  
1921–1922 REKLAME PÅ HIMMELEN I PARIS
I 1921 lanserer Citroën sin andre modell: B2. Deretter avdukes Citroën 5HP under bilutstillingen i Paris. Når utstillingen åpner, skriver et fly ordet Citroën på himmelen over den franske hovedstaden.  
1922–1924 CROISIÈRE I SAHARA OG AFRIKA
For å vise hvor pålitelige bilene er sender André Citroën sin B2 med 10 hestekrefter og halvbelter over Sahara i 1922. To år senere organiserer han Croisière Noire-ekspedisjonen som krysser Afrika fra nord til sør. 
1925 EIFFELTÅRNET OPPLYST MED CITROËN
André Citroën har en unik idé. For å tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet plasserer han merkenavnet med lysende bokstaver på Eiffeltårnet hvert år fra 1925 til 1934. Designen byttes fra år til år, slik at den alltid blir lagt merke til.  
1926–1930 CITROËN B14, C6 1 OG C4
I 1926 lanserer Citroën modellen B14, en bil for folk flest – med luksusfunksjoner. Den blir en stor suksess. Tre år senere lanseres C6 1, den første raske lastebilen i Frankrike. I 1930 lanseres C4 varebil, med uttakbare seter og todelt bakluke. 
1931 CROISIÈRE JAUNE I ASIA
Fem år etter Croisière Noire krysser Citroën det asiatiske kontinentet fra Beirut til Beijing. Ekspedisjonen får navnet «Citroëns ekspedisjon i sentral-Asia», og målet med Croisière Jaune er å vise frem bilenes tekniske egenskaper til hele verden. 
1932–1934 CITROËN ROSALIE OG TRACTION AVANT
Før bilutstillingen i Paris i 1932 får Citroëns nyeste modell, som fås som 8CV, 10CV og 15CV, mye oppmerksomhet. Modellen får navnet «Rosalie» og slår fartsrekord etter fartsrekord på bane. Traction Avant er en revolusjon i 1934. Den får navn etter forhjulsdriften (traction avant betyr forhjulsdrift på fransk). 
1935 CITROËN FÅR ØKONOMISKE PROBLEMER
Lanseringen av Traction Avant løser ikke selskapets økonomiske utfordringer. Mot slutten av 1934 kjøper Michelin opp Citroën for å unngå at merket går konkurs. André Citroën dør 3. juli 1935. Pierre Boulanger blir administrerende direktør.  
1936–1939 TRACTION AVANT 15-SIX OG TUB
I 1938 blir 15-Six en del av Traction Avant-familien. Den er komfortabel, rask og får kallenavnet «Veiens dronning». Året etter lanseres TUB. Skyvedøren for innlasting på siden gjør den til en populær varebil.   
1945–1947 GJENOPPBYGGING AV CITROËNS FABRIKK I JAVEL
Under andre verdenskrig blir fabrikken i Javel bombet. Den bygges opp igjen fra 1945. I oktober 1946 presenterer Citroën tre nye modeller under bilutstillingen i Paris: 11 B, 11 BL og 15/6. I tillegg presenteres Type H, som er etterfølgeren til TUB. 
1948–1950 PRESENTASJON AV CITROËN 2CV
2CV presenteres under bilutstillingen i Paris. Frem til 1990 blir det produsert fem millioner eksemplarer av denne modellen. I 1950 lanseres varebilversjonen med nyttelast på 250 kg, topphastighet på 60 km/t og et forbruk på 0,5 l/mil.  
1955–1958 DS OG CITROËN ID 19 
I 1955 presenterer Citroën modellen DS under bilutstillingen i Paris. Den aerodynamiske modellen med den futuristiske designen er tegnet av Flaminio Bertoni. I 1958 vinner ID 19 Monte Carlo-rallyet. Det fører til at Citroën beslutter å delta i flere løp. 
1960–1969 CITROËN AMI 6, DYANE OG MÉHARI
I 1960 lanseres Ami 6 i hele Europa. I 1967 bruker Dyane mekanikken fra 2CV, men er like allsidig som en stasjonsvogn. I 1968 snur Méhari bilverdenen på hodet. Denne allsidige modellen kan brukes i terrenget, har karosseri av plast – og blir et ikon. 
1970–1974 CITROËN SM, GS OG CX
Luksuriøse og sportslige Citroën SM blir lansert i 1970 og er en forbedring av innovasjonen fra DS. Det samme året skiller GS seg ut med det mest aerodynamiske karosseriet. I 1974 vekker CX oppmerksomhet med hydropneumatisk fjæring og futuristiske dashbord. 
1976–1978 CITROËN LN, LNA OG VISA
I 1976 blir stasjonsvognen CX presentert, etterfulgt av LN. LN har den minste motoren av alle modellene og er et svar på oljekrisen. I 1978 lanseres LNA og Visa. Det er de første standardbilene med integrert elektronisk tenning. 
1980–1987 2CV CHARLESTON, CITROËN BX OG AX
I 1980 lanseres spesialutgaven 2CV Charleston. Det tofargede karosseriet er veldig populært, og blir masseprodusert. I 1982 kommer den moderne kombimodellen BX med fem dører og fem seter. Fire år senere er det AX som stjeler oppmerksomheten. 
1989–1994 CITROËN XM, ZX OG JUMPER
XM er en ny premiummodell med Hydractive-fjæring. Den er den første i sitt slag, blir kåret til årets bil og får 14 utmerkelser. I 1991 kommer ZX med forskyvbart baksete med regulerbar seterygg. I 1994 lanserer Citroën modellen Jumper sammen med Peugeot og Fiat. 
1995–1998 CITROËN SAXO, BERLINGO OG XSARA PICASSO
Citroën avduker Jumpy, en lett varebil. Citroën Berlingo kommer året etter, etterfulgt av Berlingo Multispace og Saxo. I forbindelse med 100-årsjubileet for bilutstillingen i Paris i 1997 avduker Citroën modellen Xsara Picasso, en kompakt flerbruksbil. 
2000–2004 CITROËN C5 OG C3
Under bilutstillingen i Paris i 2000 presenteres Citroën C5, som kombinerer eleganse og dynamikk. To år senere lanseres Citroën C3 i Frankrike. Formen minner om 2CV. Det gjør mottakelsen også! 
2005–2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO OG C-CROSSER
Produksjonen av C1 starter i 2005. Merket presenterer C6, som er full av teknologi. Året etter blir C4 Picasso Citroëns første kompakte flerbruksbil. Den første SUV-en lanseres i 2007 i form av C-Crosser. I 2008 lanseres C3 Picasso, som først og fremst er kjent for å være en romslig kompakt bil. 
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE 
For å markere grunnleggerens fødselsdag presenterer Citroën merkets nye signatur: Creative Technologie. Merket presenterer også en ny tredimensjonal logo med avrundede V-former i krom. Ordet Citroën står under i røde bokstaver.  
2010–2012 C-ZERO OG DS 
I 2010 beveger Citroën seg inn i elbilenes verden med C-Zero. Den skal bli den første i en lang rekke. Samme året lanseres DS, med DS3 som den første modellen. DS4, en høyere firedørs coupé, presenteres i 2011. DS5 forhåndsvises i Shanghai. 
2014–2015 C4 CACTUS OG E-MÉHARI
I 2014 kommer modellen C4 Cactus, en praktisk bil med flott design som lanseres som et alternativ til kompakte sedaner. Mot slutten av det påfølgende året presenteres E-Méhari, en spennende helelektrisk fireseters kabriolet, som en moderne hyllest til Méhari fra 1968.  
2017–2019 SUV-ER FRA CITROËN
I 2017 presenteres Citroëns første SUV: C3 Aircross. Deretter kommer C5 Aircross, en komfortabel bil med Progressive Hydraulic Cushions® og Advanced Comfort-seter. I 2019 lanseres Citroën C5 Aircross SUV Hybrid som merkets første ladbare hybrid. 
CITROËNS 100-ÅRSJUBILEUM
Århundrets samling, som er en del av Citroëns feiring av 100-årsjubileet, ble arrangert ved La Ferté-Vidame. Området er ikonisk for merket, og det var her 2CV så dagens lys i 1948. Over 10 000 samlere, 4200 biler og 60 000 personer deltok. 
2020 AMI
Tidlig i 2020 overrasker Citroën alle med AMI, en bil helt utenom det vanlige. Den er elektrisk og ekstremt kompakt, , kan kjøres uten førerkort, kan tilpasses mange behov og er rimelig.  

CITROËN ORIGINS VIRTUELT MUSEUM

Det virtuelle museet ble åpnet i 2016, er tilgjengelig i 65 land og viser en samling av 83 ikoniske Citroën-modeller. 

Her får du en unik opplevelse, både visuelt og med lyd, når du tar en nærmere titt på merkets modeller i 3D, både innvendig og utvendig.

CITROËN CONSERVATOIRE

Citroën har skapt unik bilhistorie helt siden 1919. Arven ivaretas av Conservatoire i Aulnay-sous-Bois, et museum som rommer en av verdens største samlinger av biler med over 400 historiske modeller. 

For ikke å glemme de industrielle og kommersielle arkivene som forteller det ikoniske merkets historie.