Vi bruker informasjonskapsler/cookies fordi vi vil gjøre våre nettsider brukervennlig og hele tiden forbedre de. Hvis du vil fortsette å bruke nettsiden, godtar du dermed bruk av informasjonskapsler/cookies.

Om våre informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]

Rallye-Spain_597x350

Rally Catalan 25.-28. oktober 2018

EN HISTORISK SEIER

Sébastien Loeb og Daniel Elena styrte Citroën Total Abu Dhabi WRT tilbake i vinnersporet da de sikret den 79. seieren i sin fantastiske karriere etter et løp fylt med uhell. Denne seieren viser igjen verdien av et engasjert lag som nekter å gi opp.

LØPSOPPSUMMERING

Sébastien Loeb markerte sin seier i Spania med en backflip på podiet; en feiring for å matche 2004 Tour de Corse, da han vant sin første verdenstittel. Denne seieren var Loebs siste gjesteopptreden for Citroën i 2018, seks år etter at han kjemper sin siste hele sesong i WRC. Selv om Sébastien hadde vunnet i Spania åtte ganger (mellom 2005 og 2012) før han kjørte i årets rally, hadde han ikke konkurrert på arrangementet siden 2012. Men, med hans tre etappeseiere i Mexico, hvor han kort også hadde ledelsen, og ytterligere tre av de raskeste tidene i Korsika, var det ikke feil å anta at han ville holde tempoet.


Med perfekt assistanse av sin trofaste kartleser Daniel Elena, gjorde den ni-ganger verdensmesteren bedre enn å bare holde tempoet. Igjen viste han sin utrolige evne til å tilpasse seg forholdene, og han jobbet gradvis med laget for å finjustere oppsettet av C3 WRC, og avsluttet åpningsetappen på grus på fjerdeplass, bare 0,5 sekunder bak tredjeplassen og 3,4 sekunder bak andreplassen. I prosessen satte han den tredje raskeste tiden (+ 2,0s) og deretter den nest raskeste tiden (+ 2,9s) på den avgjørende La Fatarella - Vilalba-etappen (38,85 km). I mellomtiden endte Craig Breen, som kort holdt en solid femteplass like bak sin verdensmesterskapspartner, på åttendeplass etter et spinn.


For Sébastien var den vanskeligste delen å få delta i lørdagens ritt ettersom det franske esset måtte få godfølelsen igjen på asfalt. Dessuten var veiene våte og ga ham den ekstra utfordringen med racing i værforhold som han ikke hadde opplevd siden sitt siste rally i 2013. Han blåste alle av banen. Mens kampen for sjåførens tittel tilspisset seg, ble Sébastien kjent med forholdene på morgenetappen og skaffet seg en etappevinner på 21,26 km, noe som gjorde at han rykket opp til tredjeplassen, bare 3,3 sekunder bak andreplassen og 8,0 sekunder bak lederen. Med det siste rittet, som var avgjørende for de endelige plassene på podiet, landet Citroën Total Abu Dhabi WRT et toneangivende slag på begynnelsen av dagen. Teamet forventet at de katalanske veiene ville tørke ut, og Sébastien Loeb var den eneste sjåføren som kunne gjøre rent bord. To etappeseire senere, kom han til mellomrittet i ledelsen, 7,1 sekunder foran andreplassen.


Til tross for et skummelt øyeblikk (en motorstans ved rundkjøringen på SS17) holdt den ni-ganger verdensmesteren fast til slutten av løpet, og hanket inn sin 79. seier i WRC, 2,9 sekunder foran andreplassen. Denne utrolige prestasjonen ga den Røde Armé sin første seier for sesongen og sin 99. seier i verdensmesterskap. Craig Breen gikk dessverre tilbake til niende plass etter to hjulspinn, og endte på niende plass totalt. Khalid Al Qassimi avsluttet året på tjuefemteplass, etter at han gradvis satte fart på grus og fortsatte å lære asfaltkjøring.

Wales-Rally_597x350

Rally GB 4.-7. oktober 2018

PÅ BØLGELENGDE MED LEDERENE

Citroën Total Abu Dhabi WRT har reist fra Wales med klar tale om at C3 WRC er i toppklasse. På en overflate der man stadig må tilpasse seg et evigskiftende underlag, har begge sjåførene holdt seg i tet med Craig Breen, med en hårsbredd unna pallplassering.

LØPSOPPSUMMERING

Wales Rally GB er en ganske uvanlig grusbegivenhet: På grunn av den mettede tilstanden til bakken, er det ofte best å starte med tidlig plassering før veiene blir til et gjørmebad. Ved slutten av startplasseringen, på henholdvis i tiende og ellevte plass, var Mads Østberg og Craig Breen. Umiddelbart med ulemper. Imidlertid klarte Breen, med tillit til bilen og god håndtering av C3 WRC, på imponerende vis å holde kontakten med lederne, og avsluttet dagen 13 sekunder bak fjerdeplassen. Mads Østberg, som kjempet litt mer med forholdene, avsluttet dag én på åttendeplass.

 

Craig Breen bekreftet sin utmerkede form på lørdag med to sekunder bak pallplasseringen, og satte i tillegg et par av de raskeste tidene den ettermiddagen (SS15 og SS18).


Mads Østberg gjorde også en sterk ytelse for laget, da han også kjempet kraftig og avsluttet dagen på femte plass, med en etappeseier og tre av de raskeste tidene (SS12, SS13 og SS14).


Citroën Total Abu Dhabi WRT-sjåførene var fast bestemt på å kjøre med lederne til siste slutt. De angrepet tidlig søndag morgen, selv om veiene fortsatt var utrolig glatte. Dessverre førte en mindre feil til at Breen gikk ut av kampen om en plassering på podiet, men han holdt fast ved å sikre en sterk fjerdeplass. Mads Østberg, som også hadde en spinning i sin C3 WRC, fullførte på åttendeplass totalt.

Turkey_597x350

Rally Tyrkia 13.-16. september 2018

LÆRING FOR FREMTIDEN

Tross sitt høye tempo, ser vi at C3 WRC – som mange av sine rivaler – måtte lide i forrige helgs brutale tilstander i Rally Tyrkia. Den usedvanlige styrken til Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team ble sårt testet av konstant skade fra de utrolig røffe etappene.

LØPSSAMMENDRAG

Rally Turkey ble holdt på den nye Marmaris-huben for første gang sist helg, og det var første gang Craig Breen ledet en WRC-runde. Irlenderen var den raskeste i åpningsstadiet på trettiåtte kilometer nå på fredag. Craigs rolige og kalkulerte tilnærming sørget for at han fullførte morgenløpet på andreplass, bare 6,3 sekunder bak lederen. Mads Østberg fulgte tett bak på tredje, bare 8,2 sekunder bak etter en utmerket start. Nordmannen hadde faktisk satt den nest raskeste tiden på SS3, bare 2,1 sekunder bak mesterlederen på en 22 kilometer lang etappe.


Til tross for stor forsiktighet ved de største hindringene, punkterte begge bilene i ettermiddagsetappen. Mens Craig Breen falt tilbake til åttende posisjon etter to punkteringer, hadde Mads Østberg – som hadde kjørt til femte plass på den tiden – pensjonert seg for dagen da de vanskelige forholdene førte til ødelagt fjæring. Khalid Al Qassimi måtte også kalle dagen etter en feil ved turboen. Veiene viste seg imidlertid å være enda tøffere på lørdagens WRC-løp, der bilene møtte sin største utfordring siden sin spede begynnelse i fjor.


Dessverre kom ikke Citroën Total Abu Dhabi WRT uskadd fra løpet. Veiene, som ikke var i stand til å motstå kraften fra WRC-ene, brøt raskt opp. Skarpe steiner og andre bergarter viste seg på overflaten. Mads Østberg ble tvunget til å stoppe med et problem med turboen, mens Craig Breen, som hadde klatret opp til sjette totalt, til tross for sin ugunstige posisjon ut fra start (nummer to), måtte trekke seg fra rallyet etter at bilen hans brøt ut i flammer. Rallyet endte med en mer positiv kommentar på søndag, med tre påfølgende andre-raskeste tider for Mads Østberg og Khalid Al Qassimi, som sikret noen mesterskapspoeng.

Germany_597x350

Rally Tyskland 16.-19. august 2018

FORTSATT KONKURRANSEDYKTIG

Tross en uheldig helg i Tyskland, viste Citroën Total Abu Dhabi WRT nok en gang fram kvalitetene til sin C3 WR3 - med en seier og flere gode tider.

LØPETS HISTORIE

Med en andreplass i Tyskland i 2017, har Citroën C3 WRC holdt et høyt nivå på ytelse igjen i år, likevel uten å omgjøre det til de helt gode resultatene. Det må sies at Craig Breen ble hemmet allerede på fredag ​​med sin posisjon i rekken (10-ende plass). Med mer gjørme og grus på banen fra bilene som var ferdige, fikk en av de få WRC-sjåførene en plutselig stor dusj på SS3 som kostet ham omtrent 15 sekunder. Uflaksen endte med en 8. plass på slutten av første dag. I mellomtiden avsluttet Mads Østberg åpningsetappen på ellevte plass etter han fikk grep med C3 WRC på asfalten, en overflate han er mindre komfortabel med. Han spant i tillegg på SS3 og fikk et mindre motorproblem på ettermiddagen, men til tross for hans vanskeligheter nektet Craig Breen å gi opp. Han hadde et godt comeback på lørdag, den vanskeligste etappen i helgen, med to løp på Baumholder militærbase og dens spesielt humpede betongveier. Hans prestasjon inkluderte en fin pallplass (SS11) og flere imponerende tider. Han hadde faktisk flyttet tilbake opp til sjette posisjon og satte sjåføren foran under press, da han dessverre gjorde en feil på dagens sluttfase. Han falt derfor ned til tiende samlet, like bak den forbedrende Mads Østberg. Nordmannens fremgang vistes med en tredje plass, uavgjort med den fremtidige vinneren, på SS11. Søndagens etappe viste seg dog å være fatal for Citroën-sjåføren da han satte i gang med dagens åpningstest. I mellomtiden fikk Craig raskt tilbake den gode følelsen han hadde nytt i bilen på lørdag, og avsluttet på syvende plass. Han gjorde en god jobb på Power Stage og tok fjerdeplassen, bare 4,2s bak fem ganger verdensmesteren, mens kampen raste om bonuspoengene blant konkurrentene om verdensmestertittelen

Finland_597x350

Rally Finland 26.-29. juli 2018

GRUNDIG ARBEID BETALER SEG

Med fokus allerede på neste sesong ble Citroën Total Abu Dhabi WRT belønnet med andreplass sikret av en Mads Østberg i storform. Dette var sesongens tredje pallplass, etter andre- og tredjeplassen i Sverige og Mexico, og var en bekreftelse på det svært høye prestasjonsnivået til C3 WRC.

LØPSOPPSUMMERING

Med fire sammenlagtseire (2008, 2011, 2012, 2016) på de ultraraske veiene i Finland, som krever en presis bil med spesielt selvsikre førere, har Citroën flere ganger vist hva de duger til i dette svært spesielle løpet. Og årets rally var intet unntak! På shakedown-etappen klinte Mads Østberg like gjerne til med bestetid. I sin trettende start i disse løypene var han overbevist om at han aldri før hadde hatt en bedre bil. På andreplass fulgte Craig Breen hakk i hæl. Ting tydet derfor på at dette var to menn å regne med denne helgen. Nordmannen sikret seg umiddelbart andreplassen da det braket løs for alvor på SS2, før han tok ledelsen på SS4 takket være seieren på førsteetappen. Med ytterligere to bestetider om ettermiddagen holdt han ledelsen i fire prøver, før han endte åpningsetappen på andreplass, bare 5,8 sekunder bak Tänak som til slutt gikk av med seieren. Imens hadde Craig Breen dessverre punktert (SS2). Det kostet ham 47,8 sekunder og dermed sjansen til å havne blant de beste. Han klarte ikke å ta igjen den tapte tiden fordi han endte med å starte som tredjemann de to neste dagene på et underlag der grepet blir bedre etter hvert som flere biler fullfører fartsprøvene. Men så snart forholdene var gunstigere, grep iren den minste sjanse til å vise hva han var god for. Det fikk vi se med prøveseieren på SS8 og tiden på den avsluttende fartsprøven, den såkalte power stage (+1,7 s på 11,12 km). Han endte rallyet på åttendeplass. På sin andre start for året etter Argentina var det lørdag morgen slutt på fremgangen for Khalid Al Qassimi etter en feiltakelse på SS12. Han kom til slutt i mål etter å ha kommet med i løpet igjen søndag på Rally 2-regler. I mellomtiden fortsatte Mads Østberg lørdag der han slapp fredag, med å stå imot de konstante angrepene fra Jari-Matti Latvala, tidligere trippelvinner av konkurransen. Han tok med seg en 5,4 sekunders ledelse inn i den avsluttende etappen søndag, selv om han utvilsomt ble hemmet av å måtte drasse på et ekstra reservehjul. Da løpet fortsatte søndag morgen, gjorde den tretti år gamle nordmannen det soleklart for konkurrentene hvilke intensjoner han hadde med nok en prøveseier – hans fjerde for helgen! Han holdt Latvala bak seg helt til slutt og tok hjem andreplassen, hans beste resultat i dette ikoniske rallyet etter to tredjeplasser i 2013 og 2015.

Rallye-Italie-Sardaigne_597x350

Rally Sardinia 07.-10. juli 2018

ET RESPEKTABELT LAGRESULTAT

Etter raskt å ha havnet i forsvarsposisjon var Citroën Total Abu Dhabi WRT-lagene pålitelige og stødige og endte på femte- og sjetteplass i sammendraget.

LØPSOPPSUMMERING

Å klare en god åpningsetappe er avgjørende på grus. Siden startrekkefølgen snus de to neste dagene, blir man i motsatt fall den som under resten av rallyet må feie veiene fri for støv og løsgrus for konkurrentene. Da det fredag uanmeldt begynte å regne på Sardinia, der det vanligvis regner svært lite på denne årstiden, ble ting plutselig mer komplisert for Citroën Total Abu Dhabi WRT. Når det er vått, er det aldri en fordel å starte langt ned på listen på grus (åttende for Craig Breen og tiende for Mads Østberg), siden veien blir stadig sleipere og mer gjørmete etter hvert som flere biler tar seg gjennom fartsprøvene. Men laget nektet å se seg slått. Det vitnet særlig de to nest beste tidene signert Mads (SS2 og SS9) om i den knallharde tetkampen. Nordmannen fikk dermed vist at han blir stadig bedre til å manøvrere C3 WRC. Flere småuhell for Mads (et sammenstøt med en stein på SS4) og Craig (en utforkjøring på SS2, tre stopp på SS6 og en utforkjøring på SS7), kombinert med dårlig dekkvalg for begge fartsprøvene på Tergu–Osilo, hindret de to i å ende fredagens etappe høyere enn femte- og sjuendeplass i sammendraget. Finværet kom tilbake lørdag og begynte å tørke opp bakken. Det betydde at begge lagene fungerte som brøytebiler for resten av feltet på de to siste etappene. De konsentrerte seg derfor om å holde posisjonene sine og tok for eksempel med seg to reservehjul lørdag ettermiddag på fartsprøver som er kjent for å være harde på dekkene. Selv om forholdene var imot ham, gjorde Mads Østberg et tappert forsøk på å presse fjerdeplassen før han til slutt innså at han ikke kunne innhente den. Nordmannen endte på femteplass i sammendraget, hans beste resultat med C3 WRC, etter to sjetteplasser i Sverige og Portugal. Imens rundet Craig Breen av et respektabelt sammenlagtresultat ved å ta sjetteplassen i et løp der han tidligere hadde betydelig mindre erfaring enn konkurrentene, men som han nå hadde fått en bedre forståelse av.

Rallye-Portugal_597x350

Rally Portugal 17.-20. mai 2018

EN FØRSTE ETAPPE MED VIDTREKKENDE KONSEKVENSER

Etter en sterk start der laget nok en gang så ut som en seriøs kandidat til sammenlagtseieren – med tre bestetider på fredagens seks fartsprøver – kostet tre punkteringer Citroën Total Abu Dhabi WRT dyrt. De knuste håpet om en pallplass allerede den første løpsdagen og henviste lagene til å fungere som brøytebiler resten av helgen.

LØPSOPPSUMMERING

Etter mange års studering av etappene i rally-VM kjenner Citroën Total Abu Dhabi WRT-ingeniørene hver krik og krok av løypene. De skjønte derfor fort at det var fredagens etappe som ville være avgjørende denne helgen. Det viste seg at ingeniørene fikk rett. Og selv om Citroën i motsetning til mange konkurrenter fikk alle sine tre C3 WRC-er trygt i mål, ble helgen umiddelbart ødelagt for laget av tre dyrekjøpte punkteringer. Alt hadde imidlertid startet så bra. Kris Meeke var selvsikkerheten selv og kom inn til tredjeplass, bare 2,2 sekunder bak lederen, på den første fartsprøven. Han tok også ledelsen på den neste fartsprøven og noterte sin første bestetid før han ga den fra seg et kort øyeblikk. Han overtok deretter førsteplassen igjen senere på dagen med en ny bestetid på SS5. Nordiren så lenge ut til å være en mann å regne med i kampen om sammenlagtseieren. Craig Breen var imidlertid fast bestemt på å bli med på festen og noterte bestetid på SS6, samtidig som Kris fikk en punktering. Uhellet ville nesten gått upåaktet hen hvis ikke Kris hadde punktert på nytt på SS7. Craig, som da var nummer tre i sammendraget bare 4,4 sekunder bak teten, merket imidlertid også at han plutselig mistet trykk i et av dekkene etter å ha truffet en av de mange steinene som bilene hadde løsnet etter hvert som de passerte. Meeke var nødt til å fullføre den lange veistrekningen og kveldens to fartsprøver med bare tre gode dekk, mens Breen måtte stoppe og skifte midtveis. Begge førerne tapte derfor dyrebar tid og befant seg på sjuende- og åttendeplass etter den første dagen, henholdsvis 1 minutt og 18,7 sekunder og 2 minutter og 27,3 sekunder bak. Imens gjorde Mads Østberg en lovende grusdebut i C3 WRC og endte første etappe på sjetteplass. Men siden Mads Østberg og Craig Breen fikk den lite misunnelsesverdige oppgaven med å kjøre først de to neste dagene – og dermed feie løsgrus og sand av veien – klarte ikke de to å komme høyere enn sjette- og sjuendeplass i sammendraget, mens Kris Meeke dessverre kjørte av veien lørdag og dermed måtte ta helg.

Rallye-Argentine_597x350

Rally Argentina 26.-29. april 2018

POSITIVE OPPGRADERINGER PÅ C3 WRC

Citroën Total Abu Dhabi WRT så pallplassen glippe etter en alvorlig punktering og fikk dermed lite igjen for strevet. Laget kan likevel være fornøyd med nok en gang å ha yppet seg med C3 WRC og med å ha vist at de nylig godkjente oppgraderingene på bakakselen på bilen har hatt ønsket effekt.

LØPSOPPSUMMERING

En tredjeplass på sin første WRC-start i 2014 etterfulgt av sin første VM-seier året etter: Det kan ikke være tvil om at Kris Meeke liker å konkurrere i Rally Argentina. Med full tillit til C3 WRC, som hadde fått en ny bakaksel til denne runden, var ikke nordiren sen om å vise hvor godt han liker dette rallyet da han halvveis på åpningsdagen lå på tredjeplass, særlig takket være to nest beste tider på rad. Han hevet seg igjen om ettermiddagen og klatret til andreplass, 22,7 sekunder bak lederen etter første dag. Imens, i sitt comeback i rally-VM, endte Craig Breen dagen på sjetteplass sammenlagt, bare 4,8 sekunder bak føreren på femteplass. De sterke resultatene (to nest beste tider) ble litt overskygget av en ti sekunders tidsstraff for å ha kommet for sent til en tidskontroll. Dessverre havnet Craig i trøbbel neste dag, noe som betydde slutten på hans rally, mens mellomtidene viste at han holdt følge med den fremtidig vinneren på første fartsprøve på Cuchilla Nevada – Rio Pintos, helgens lengste etappe. Inntil da hadde Craig oppnådd et sterkt resultat, spesielt for noen som fikk sin eneste tidligere start her amputert i 2017. Kris Meeke var klar over hvor viktig en pallplass var for laget, derfor slo han fra seg et stormangrep for å stå imot comebacket til Neuville. Han hadde et godt grep om tredjeplassen, med en 16,2 sekunders ledelse over føreren på fjerdeplass da han fikk en punktering på andre runde på samme fartsprøve. Etter å ha tapt nesten 2 minutter og 30 sekunder svant håpet om det som ville vært Citroën Total Abu Dhabi WRTs tredje pallplassering for sesongen, for C3 WRC – smykket med det britiske flagget og inntil da svært jevn og smidig. Men laget viste nok en gang sin karakterstyrke søndag og gikk på med krum hals tross den åpenbare frustrasjonen og fokus som allerede var på testing for neste løp. Imens bidro Khalid Al Qassimi i jakten på poeng i konstruktørmesterskapet. Han kom på 14. plass i sin første konkurranse dette året i C3 WRC, etter en lang periode uten aktivitet – i hvert fall i klassisk rally.

Rallye-France-Corse_597x350

Rally Korsika 05.-08. april 2018

STERK KONKURRANSE FRA C3 WRC, MEN UTEN HELL

Med fokus allerede på neste sesong ble Citroën Total Abu Dhabi WRT belønnet med andreplass sikret av en Mads Østberg i storform. Dette var sesongens tredje pallplass, etter andre- og tredjeplassen i Sverige og Mexico, og var en bekreftelse på det svært høye prestasjonsnivået til C3 WRC.

LØPSOPPSUMMERING

Som ekte asfaltspesialist hadde Sébastien Loeb allerede prestert godt på Korsika, som i 2005 da han noterte bestetid på alle fartsprøvene hele helgen. Ti år etter hans siste start her gjorde han en ny utrolig prestasjon fredag morgen da han kom inn bare 9,7 sekunder bak lederen på den formidable åpningsetappen La Porta – Valle di Rostino (49,03 km). Mens konkurrentene kunne bruke erfaring de hadde høstet i den tilsynelatende uendelige serien av svinger i dette terrenget siden 2016, måtte Loeb sette sin lit utelukkende til fartsnoter. Å starte som niendemann var til ingen nytte denne gangen, siden mer og mer grus og gjørme ble dratt inn på veien etter hvert som bilene foran kom i mål. Dessverre var den nidobbelte verdensmesteren «hetere enn sine egne dekk», som han selv sa det, og ble tatt på senga i starten av neste etappe. Kris Meeke overtok da stafettpinnen og briljerte for Citroën Total Abu Dhabi WRT. Nordiren endte første dagen som nummer tre i sammendraget, bare 5,1 sekunder bak andreplassen, og underveis hadde han sanket en nest beste og tredje beste tid. Sébastien Loeb ga en mesterlig oppvisning neste dag da han kom med i løpet igjen på Rally 2-regler, og de tre prøveseirene hans viste hvor godt C3 WRC presterte på dette underlaget. Også Kris Meeke bekreftet den gode formen med en delt andreplass. Dessverre gjorde en fartsnotefeil at nordiren kjørte av veien på lørdagens avsluttende fartsprøve. Med nest beste tid i Rally 2 søndag og tredjeplassen på power stage-etappen fikk Kris Meeke likevel demonstrert bilens mange kvaliteter helt til siste slutt. Det samme var tilfellet for Sébastien Loeb. Bare 2,2 sekunder bak bestetiden ble han andremann på den avsluttende fartsprøven, der konkurransen som alltid var knivskarp.

Rallye-Mexique_597x350

Rally Mexico 06.-11. mars 2018

EN MAJESTETISK PRESTASJON!

Med et nesten perfekt comeback av duoen Loeb–Elena og en andre pallplass på rad sikret av Kris Meeke og Paul Nagle gjorde Citroën Total Abu Dhabi WRT litt av en prestasjon på meksikansk grus. Laget nærmet seg dermed andreplassen i konstruktørmesterskapet.

LØPSOPPSUMMERING

Med seks seire i Mexico (2006, 2007, 2008, 2010, 2011 og 2012), noen ganger også etter å ha vært førstemann ut på veien, hadde Sébastien Loeb allerede utrettet mirakler på de glohete grusveiene langt oppe i høyden. Men det var utenkelig at han kunne gjenta prestasjonen i comebacket i rally-VM som del av et treløpsprogram (Mexico, Korsika og Catalonia), seks år etter hans siste hele sesong i denne disiplinen, særlig siden konkurransen var knallhard. Likevel gjorde han nettopp dette i en C3 WRC som lot til å passe ham som hånd i hanske! Sammen med Daniel Elena startet han som ellevtemann første løpsdag og klatret til andreplass etter å ha notert bestetid på to fartsprøver, hans første prøveseire siden Rally Monte-Carlo i 2015. Duoen bekreftet deretter den gode formen med en ny seier på lørdagens første fartsprøve og overtok dermed ledelsen i sammendraget. Denne gangen var startrekkefølgen mer eller mindre lik mellom lederne. Tilskuerne var allerede imponert av franskmannen, men ble rett og slett målløse av denne prestasjonen! Den 44-årige franskmannen og hans monegaskiske kartleser ledet løpet gjennom tre fartsprøver, før de punkterte på SS14 og tok den dårlige avgjørelsen med å bytte det aktuelle hjulet, noe som skyldtes manglende kunnskap om dekkene som brukes i rally-VM nå. Duoen falt til femteplass sammenlagt, som var plasseringen de endte med, men fortsatte å glede den store fanskaren som sto langs veien fra da av og inn til mål, samtidig som de også sikret verdifulle poeng for laget. Det skal sies at de ble byttet ut på pallen av Kris Meeke og Paul Nagle, vinnerne av fjorårets rally. Duoen hadde også sanket to prøveseire første dagen selv om de ble hemmet av et mindre heldig dekkvalg på morgenetappen, og endte åpningsetappen på fjerdeplass, klar til å gripe sjansen og klatre på resultatlisten. Oppdrag utført på lørdagens etappe: Med ytterligere tre prøveseire klatret de til andreplass, 10,9 sekunder foran tredjeplassen. Dessverre førte en liten utforkjøring søndag morgen til at de måtte nøye seg med tredjeplass. Det var uansett deres første pallplassering denne sesongen og den andre på rad for Citroën Total Abu Dhabi WRT.

DET BESTE AV SEBASTIEN LOEB I RALLY MEXICO OG KLAR FOR RALLY KORSIKA

Rallye-Suede_597x350

Rally Sverige 15.-18. februar 2018

KLAR FREMGANG!

Det var særlig Craig Breen som sto for en av de beste prestasjonene denne helgen, og Citroën Total Abu Dhabi WRT var med på å prege Rally Sverige. Ikke bare sikret laget C3 WRCs fjerde pallplass, men beholdt dessuten tredjeplassen i konstruktørmesterskapet.

LØPSOPPSUMMERING

Det kan ikke være mange irer som kan si at de startet rallykarrieren på en islagt innsjø i Skandinavia, men for Craig Breen var det akkurat der eventyret startet. Som femtenåring fikk han kjøretimer på is i julegave av foreldrene og med det sin første virkelige erfaring i en rallybil. 28-åringen fikk deretter sin debut i et VM-løp i Rally Sverige, før han første gang kjørte for Citroën Racing i 2016-utgaven av det klassiske løpet. Alt dette er kanskje med på å forklare hvorfor Craig er så begeistret for dette ultimate vinterrallyet, der hans beste resultat før årets løp var en femteplass (2017) i sin femte start på svensk is og snø. Som niendemann ut av startblokkene utnyttet han det gode utgangspunktet med akrobatiske ferdigheter på den første fulle løpsdagen. Han sanket to prøveseire og endte etappen på fjerdeplass, bare fem tiendedeler bak pallen. Craig følte seg veldig selvsikker i sin C3 WRC på disse raske fartsprøvene, og neste dag økte han tempoet enda mer og klatret til andreplass, bare 4,2 sekunder bak lederen, særlig takket være en tredje bestetid. Men karene som kom bak, hadde ingen planer om å ta det rolig, og han trengte brede skuldre for å holde dem på avstand. Craig Breen og Scott Martin klarte å holde nervene i sjakk på søndagens etappe og tok andreplassen. Dermed sikret de seg sitt beste resultat i rally-VM og en fjerde pallplass i C3 WRCs korte karriere. Forrige gang en Citroën-fører kom på pallen i Sverige var Mads Østberg i 2014. Også denne gangen hadde han siktet seg inn på pallen i de tidlige fasene av løpet. På fredagens etappe kom han i mål bare 1,1 sekund bak tredjeplassen og viste at han raskt begynte å få taket på C3 WRC i sitt Citroën-comeback. Selv om han ennå var fersk bak rattet i den nye bilen sin, leverte han varene med en sjetteplass og sanket viktige poeng for laget i konstruktørmesterskapet. Kris Meekes mål for helgen var også å sanke noen ekstra poeng i førermesterskapet, og etter å ha startet som fjerdemann ut av startblokkene etter prestasjonen i Monte-Carlo og fungert som snøplog første dagen, lå han et godt stykke bak teten. Men nordiren hadde ikke hellet med seg. En tilsynelatende uskyldig kontakt med en snøfonn endte med å skade turboen på hans C3 WRC. Han måtte dermed trekke seg, noe som føltes som en streng straff for en så liten feil.

Rallye Monte Carlo 597 x 350

Rally Monte-Carlo: 25.-28. januar 2018

VERDIFULLE POENG

Etter en vanskelig start på årets Monte-Carlo-klassiker viste Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team karakterstyrke og besluttsomhet der laget klatret på resultatlisten og sanket viktige poeng i fører- og konstruktørmesterskapet.

LØPSOPPSUMMERING

Styrken til alle gode lag er evnen til å holde sammen og skaffe resultater også når ting ikke går på skinner. Med sytten poeng for Kris Meeke i førermesterskapet, atten poeng for laget i konstruktørmesterskapet og seier på power stage-etappen viste Citroën Total Abu Dhabi WRT karakterstyrke denne helgen i Monaco, etter en frustrerende start på løpet. Dessverre havnet Kris Meeke og Paul Nagle i trøbbel på åpningsetappen som fant sted etter mørkets frembrudd torsdag kveld på den beryktede Thoard–Sisteron-strekningen (36,69 km), der snøen langs en tre kilometer lang strekning nær toppen av Col de Fontbelle tok ut mange av lagene. Etter å ha havnet like under to minutter bak på denne første etappen var løpet allerede på vei i en annen retning enn planlagt for duoen. Og verre skulle det bli for laget da uhellet var ute også for Craig Breen og Scott Martin fredag morgen. En stein satte seg fast i en av felgene på deres C3 WRC og skadet bremsekaliperens luftenippel. Dette betydde at de gradvis mistet bremsene på de tre neste fartsprøvene, og selv om de forsøkte å reparere, falt de fra sjuende- til tiendeplass og tapte raskt tre minutter. Denne uflaksen var desto verre for dem fordi de ble nødt til å kjøre først lørdag og bokstavelig talt brøyte seg vei i snøen for lagene som fulgte etter. Under slike forhold er det vanskelig ikke å miste gnisten. Særlig siden denne utgaven av Rally Monte-Carlo viste seg å bli en av de tøffeste de senere årene, med en rekke ulike underlag på veiene som ble kjørt alle fire dagene. Men Citroën Total Abu Dhabi WRT fokuserte på oppgaven og målsettingene. Med dekkvalg hadde Citroën en heldig hånd. Likeledes ble innstillingene av Kris Meekes C3 WRC gradvis finjustert. Selvtilliten vokste, og han klatret til femteplass i sammendraget. Craig Breen på sin side grep enhver sjanse til å minne alle om hvor god han er. For eksempel noterte han tredje beste tid, bare 2,2 sekunder bak bestetiden, på lørdagens avsluttende etappe, og han gjentok bedriften på den passeringen over ikoniske Col de Turini. Laget fikk til slutt lønn for strevet da Kris Meeke sikret seieren på den avsluttende fartsprøven. Etter å ha stått imot gjentatte fremstøt bakfra klatret han til en fjerdeplass i sammendraget.

.

FOLLOW CITROËN RACING ON THE SOCIAL NETWORKS

Top