Velkommen til Citroëns elbilunivers - enkel elektrisk hverdag

Citroëns elektrifiserte modellutvalg: 100% elektrisk

DERFOR BØR DU VELGE EN HELELEKTRISK BIL

100% elektrisk = Null utslipp

Nyt en stillegående og behagelig kjøreopplevelse – helt uten utslipp og med umiddelbar akselerasjon.

HELELEKTRISKE BILER GIR DEG UNIKE FORDELER
BÅDE PÅ VEIEN  OG I HVERDAGEN

Null utslipp

Elbiler slipper ikke ut avgasser, og bidrar dermed til et renere miljø.

Økonomisk smart

Spar penger på vedlikehold og drivstoff med hjemmelading og rimelige offentlige ladestasjoner.

Kjøreglede

Nyt en stillegående og behagelig reise med direkte akselerasjon for en morsommere kjøreopplevelse.

Trygghet og forutsigbarhet

Med opptil 8 års eller 160 000 km batteridekning

ELEKTRISK HVERDAG GJORT ENKELT

Citroën Easy Electric-opplevelsen gir deg smarte løsninger som forenkler hverdagen din.

Enkel lading

Lad der det passer deg – hjemme, på jobb eller på farten. Bruk vanlig stikkontakt, wallbox eller hurtiglader og våkn opp, jobb videre eller kjør avgårde med fullt batteri.
Enkel lading
Lad der det passer deg – hjemme, på jobb eller på farten. Bruk vanlig stikkontakt, wallbox eller hurtiglader og våkn opp, jobb videre eller kjør avgårde med fullt batteri.

Planlegg reisen

Med e-ROUTES finner du enkelt de beste ladestoppene på langtur rett i mobilappen din.
Planlegg reisen
Med e-ROUTES finner du enkelt de beste ladestoppene på langtur rett i mobilappen din.

OVERGANGEN TIL ELBIL? ENKLERE ENN DU TROR!

Slik gjør vi overgangen til elbil smidig og problemfri.

Optimaliser ladetiden din

Få smarte tips for å redusere ladetiden og gjøre ladingen mer effektiv.

Få mest ut av rekkevidde og batteri

Lær alt du trenger å vite om rekkevidde, og hvordan du tar vare på batteriet i det lange løp.

Spar på vedlikehold og eierskap

Se hvordan elbil, kombinert med gunstige insentiver, kan gi lavere kostnader og enklere bilhold.

ORDLISTE

AC (vekselstrøm)

Den vanligste strømformen som leveres via strømnettet og brukes til å lade elbiler. Vekselstrøm omdannes til likestrøm i bilens ombordlader.

 

AC-lading

Lading med vekselstrøm – den vanligste metoden, men langsommere enn hurtiglading (DC).

 

BEV (Battery Electric Vehicle)

Helelektrisk bil som kun drives av batteri uten forbrenningsmotor.

 

Batteri

Lagrer og leverer strøm til elbilens motor. Måles i kilowattimer (kWh).

 

Bremsemodus (B-modus)

Aktiverer regenerativ bremsing for å gjenvinne energi, spesielt nyttig i bytrafikk.

 

Brukbar kapasitet

Den energimengden i batteriet som faktisk er tilgjengelig for kjøring.

 

CCS

Kombinert ladekontakt for både AC og DC. Standard for hurtiglading i Europa.

 

Celler

Små enheter som lagrer strøm i batteriet, satt sammen til moduler og pakker.

 

Charging curve

Ladeeffekten synker etter hvert som batteriet fylles, særlig etter 80%.

 

Charging modes

Forskjellige ladetyper: Modus 2 (hjem), Modus 3 (veggboks), Modus 4 (hurtiglading).

 

Charging power (ladeeffekt)

Strømstyrken som brukes ved lading, måles i kW.

 

Charging station (ladestasjon)

Sted hvor elbiler kan lades – kan tilby AC eller DC-lading.

 

Charging time (ladetid)

Tiden det tar å lade en elbil, avhengig av lader, batteri og forhold.

 

DC (likestrøm)

Strømformen som lagres i batteriet. Brukes ved hurtiglading.

 

DC-lading (hurtiglading)

Lading med likestrøm. Raskere enn AC, men krever egne stasjoner.

 

Eco driving

Myk, forutseende kjøring som reduserer strømforbruket og øker rekkevidden.

 

Eco-modus

Kjøremodus som sparer energi ved å begrense motorkraft og komfortfunksjoner.

 

Elmotor

Motor som driver bilen og konverterer strøm til bevegelse. Effektiv og utslippsfri.

 

Forsterket stikkontakt

Bedre enn vanlig stikkontakt for hjemmelading, men tregere enn veggboks.

 

Grønn energi

Strøm fra fornybare kilder som sol, vind og vann. Miljøvennlig og utslippsfri.

 

Heat pump (varmepumpe)

Varmer opp kupeen mer effektivt enn elektrisk varme og sparer strøm.

 

Hjemmelading

Lading hjemme via stikkontakt, veggboks eller forsterket kontakt.

 

LFP

Batterikjemi (Litiumjernfosfat) med lang levetid, høy sikkerhet og lavere kostnad.

 

Ladekabel

Kobler bilen til strøm. Kommer i ulike typer – Type 2 er standard i Europa.

 

Lading 0–80%

De fleste elbiler lader raskest opp til 80%, deretter reduseres effekten.

 

Livssyklusanalyse

Miljøanalyse fra produksjon til gjenvinning. Elbiler gir lavere CO₂-avtrykk.

 

NMC

Batterikjemi med høy energitetthet – gir bedre rekkevidde.

 

Nm (Newtonmeter)

Måleenhet for dreiemoment. Elmotorer gir umiddelbar akselerasjon.

 

Ombordlader (OBC)

Konverterer strøm fra AC til DC og bestemmer maksimal AC-ladehastighet.

 

Preconditioning (forvarming)

Forhåndsvarmer eller -kjøler bilen for økt komfort og rekkevidde.

 

RFID-ladekort

Brukes til å identifisere deg på ladestasjoner – ofte interoperable.

 

Range (rekkevidde)

Hvor langt bilen kan kjøre på én lading – påvirkes av fart, temperatur mm.

 

Regenerativ bremsing

Gjenvinner energi under bremsing og bremser med motoren.

 

Single-phase vs three-phase

1-fase for hjemmelading; 3-fase gir raskere lading, men krever spesiell installasjon.

 

SoC (State of Charge)

Batteriets nåværende ladenivå, vist i prosent.

 

SoH (State of Health)

Batteriets helsetilstand sammenlignet med ny tilstand.

 

Stikkontakt

Standard kontakt i hjemmet. Treg og ikke alltid optimal for elbillading.

 

TCO (Total Cost of Ownership)

Total eierskapskostnad over tid – innkjøp, drift og vedlikehold.

 

Total kapasitet (batteri)

Total energimengde batteriet kan lagre (inkl. reserver).

 

Trip Planner

Ruteplanlegger for elbiler som viser ladestopp og optimaliserer kjøreruten.

 

Turtle Mode

Modus ved nesten tomt batteri – reduserer ytelsen slik at du rekker å stoppe trygt.

 

Type 2

Standard ladekontakt i Europa – støtter både 1- og 3-fase lading.

 

Type E/F

Vanlige husholdningskontakter i Norge – brukes til nødlading.

 

Usable capacity

Den delen av batteriet som faktisk kan brukes til kjøring.

 

Veggboks (Wallbox)

Hjemmelader som gir raskere og tryggere lading enn vanlig kontakt.

 

WLTP

Global teststandard som måler elbilers rekkevidde og forbruk under realistiske forhold. Står for Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.

 

kW (kilowatt)

Måleenhet for effekt – gjelder både motorkraft og ladehastighet.

 

kWh (kilowattime)

Måler energimengde – hvor mye strøm som lagres, forbrukes eller lades.

 

kWh/100 km

Måling for strømforbruk over 100 km. Lavere tall = mer effektiv bil.

ORDLISTE

AC (vekselstrøm)

Den vanligste strømformen som leveres via strømnettet og brukes til å lade elbiler. Vekselstrøm omdannes til likestrøm i bilens ombordlader.

 

AC-lading

Lading med vekselstrøm – den vanligste metoden, men langsommere enn hurtiglading (DC).

 

BEV (Battery Electric Vehicle)

Helelektrisk bil som kun drives av batteri uten forbrenningsmotor.

 

Batteri

Lagrer og leverer strøm til elbilens motor. Måles i kilowattimer (kWh).

 

Bremsemodus (B-modus)

Aktiverer regenerativ bremsing for å gjenvinne energi, spesielt nyttig i bytrafikk.

 

Brukbar kapasitet

Den energimengden i batteriet som faktisk er tilgjengelig for kjøring.

 

CCS

Kombinert ladekontakt for både AC og DC. Standard for hurtiglading i Europa.

 

Celler

Små enheter som lagrer strøm i batteriet, satt sammen til moduler og pakker.

 

Charging curve

Ladeeffekten synker etter hvert som batteriet fylles, særlig etter 80%.

 

Charging modes

Forskjellige ladetyper: Modus 2 (hjem), Modus 3 (veggboks), Modus 4 (hurtiglading).

 

Charging power (ladeeffekt)

Strømstyrken som brukes ved lading, måles i kW.

 

Charging station (ladestasjon)

Sted hvor elbiler kan lades – kan tilby AC eller DC-lading.

 

Charging time (ladetid)

Tiden det tar å lade en elbil, avhengig av lader, batteri og forhold.

 

DC (likestrøm)

Strømformen som lagres i batteriet. Brukes ved hurtiglading.

 

DC-lading (hurtiglading)

Lading med likestrøm. Raskere enn AC, men krever egne stasjoner.

 

Eco driving

Myk, forutseende kjøring som reduserer strømforbruket og øker rekkevidden.

 

Eco-modus

Kjøremodus som sparer energi ved å begrense motorkraft og komfortfunksjoner.

 

Elmotor

Motor som driver bilen og konverterer strøm til bevegelse. Effektiv og utslippsfri.

 

Forsterket stikkontakt

Bedre enn vanlig stikkontakt for hjemmelading, men tregere enn veggboks.

 

Grønn energi

Strøm fra fornybare kilder som sol, vind og vann. Miljøvennlig og utslippsfri.

 

Heat pump (varmepumpe)

Varmer opp kupeen mer effektivt enn elektrisk varme og sparer strøm.

 

Hjemmelading

Lading hjemme via stikkontakt, veggboks eller forsterket kontakt.

 

LFP

Batterikjemi (Litiumjernfosfat) med lang levetid, høy sikkerhet og lavere kostnad.

 

Ladekabel

Kobler bilen til strøm. Kommer i ulike typer – Type 2 er standard i Europa.

 

Lading 0–80%

De fleste elbiler lader raskest opp til 80%, deretter reduseres effekten.

 

Livssyklusanalyse

Miljøanalyse fra produksjon til gjenvinning. Elbiler gir lavere CO₂-avtrykk.

 

NMC

Batterikjemi med høy energitetthet – gir bedre rekkevidde.

 

Nm (Newtonmeter)

Måleenhet for dreiemoment. Elmotorer gir umiddelbar akselerasjon.

 

Ombordlader (OBC)

Konverterer strøm fra AC til DC og bestemmer maksimal AC-ladehastighet.

 

Preconditioning (forvarming)

Forhåndsvarmer eller -kjøler bilen for økt komfort og rekkevidde.

 

RFID-ladekort

Brukes til å identifisere deg på ladestasjoner – ofte interoperable.

 

Range (rekkevidde)

Hvor langt bilen kan kjøre på én lading – påvirkes av fart, temperatur mm.

 

Regenerativ bremsing

Gjenvinner energi under bremsing og bremser med motoren.

 

Single-phase vs three-phase

1-fase for hjemmelading; 3-fase gir raskere lading, men krever spesiell installasjon.

 

SoC (State of Charge)

Batteriets nåværende ladenivå, vist i prosent.

 

SoH (State of Health)

Batteriets helsetilstand sammenlignet med ny tilstand.

 

Stikkontakt

Standard kontakt i hjemmet. Treg og ikke alltid optimal for elbillading.

 

TCO (Total Cost of Ownership)

Total eierskapskostnad over tid – innkjøp, drift og vedlikehold.

 

Total kapasitet (batteri)

Total energimengde batteriet kan lagre (inkl. reserver).

 

Trip Planner

Ruteplanlegger for elbiler som viser ladestopp og optimaliserer kjøreruten.

 

Turtle Mode

Modus ved nesten tomt batteri – reduserer ytelsen slik at du rekker å stoppe trygt.

 

Type 2

Standard ladekontakt i Europa – støtter både 1- og 3-fase lading.

 

Type E/F

Vanlige husholdningskontakter i Norge – brukes til nødlading.

 

Usable capacity

Den delen av batteriet som faktisk kan brukes til kjøring.

 

Veggboks (Wallbox)

Hjemmelader som gir raskere og tryggere lading enn vanlig kontakt.

 

WLTP

Global teststandard som måler elbilers rekkevidde og forbruk under realistiske forhold. Står for Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.

 

kW (kilowatt)

Måleenhet for effekt – gjelder både motorkraft og ladehastighet.

 

kWh (kilowattime)

Måler energimengde – hvor mye strøm som lagres, forbrukes eller lades.

 

kWh/100 km

Måling for strømforbruk over 100 km. Lavere tall = mer effektiv bil.