Vi bruker informasjonskapsler/cookies fordi vi vil gjøre våre nettsider brukervennlig og hele tiden forbedre de. Hvis du vil fortsette å bruke nettsiden, godtar du dermed bruk av informasjonskapsler/cookies.

Om våre informasjonskapsler

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]
Herobanner_CL.19.021.001_1250X400

Citroën 19_19 Concept

FØDT CITROËN

Citroën presenterer nå den neste elektrisk drevne konseptbilen etter Ami One. Den nye konseptbilen 19_19 er en markering av Citroëns hundreårsjubileum og er en elbil som også egner seg for den som vil ta en tur ut fra byen. Konseptbilen 19_19 er fullspekket med avansert teknologi og har en spektakulær, flyinspirert design. Kupeen er som en lounge på hjul, og den intelligente fjæringen gir deg følelsen av å fly over veien. Den har en rekkevidde på 800 km, selvkjøringsteknologi på nivå 4 og en personlig assistent som kommuniserer med personene i bilen.

Glasskuppel

Capsule_CL.19.021.007_597X320

Den runde øvre delen i glass gjør at konseptbilen 19_19 minner om et helikopter. Både lengden, akselavstanden og de ultrakorte overhengene er imponerende.

Utformingen på sidene ser ut som starten på en flyvinge. Det gjør at bilen virker robust og bred.

Pleksiglasset er tonet sort foran og blått bak. Blåfargen er hentet fra Citroëns legendariske modell, Petite Rosalie. I den fremre delen kan passasjerene se og bli sett, mens det er satt på en mikroperforert folie bak som beskytter mot innsyn.

FUTURISTISK FRONT

FaceAV_CL.19.021.005_747x400

Konseptbilen 19_19 har en aerodynamisk design. Det todelte panseret er i pleksiglass. Den øvre delen av panseret strekker seg høyt over skjermene og ser ut som en haifinne. Den har den klassiske vinkellogoen og Origins-logo. Vinkellogoen er integrert i LED-lyssignaturen. Kupeen og teknologien er godt synlig gjennom glasset. Fjæringskonstruksjonen, felgene og innsiden av skjermene er dekorert med ribber som minner om Citroën-vinklene. 

TEKNOLOGISK BAKPART

FaceAR_CL.19.021.004_747X400

Frontdesignen videreføres på den bakre delen av bilen med baklukekuppelen, det aerodynamiske understellet og lyssignaturen med to lysstriper i Y-form med en dobbeltvinkel som danner en spoiler. Det er montert to lasersensorer (LIDAR) på den bakre delen av taket. Understellet er utformet som et skateboard. Batteriene og alle de tekniske komponentene er synlige. Det er dekorert med tre striper, én blå, én hvit og én rød.

Ekstra store hjul

Konseptbilen 19_19 er utstyrt med ekstra store hjul (diameter: 930 mm og dekkdimensjon 255/30 R30) som er utviklet i samarbeid med Goodyear. Gummien strekker seg over felgen og gjør at det ser ut som om dekket og felgen går i ett med hverandre. Det bidrar også til god støydemping.

Skjermene synes å være atskilt fra karosseriet og samtidig integrert i hjulene. Denne konstruksjonen gir inntrykk av at kupeen svever over bakken.

Citroën Origins-logoen på det fastmonterte hjulnavet forblir i vannrett posisjon også når hjulene dreier.

Roues_CL.019.023.004_597X320

FØDT KOMFORTABEL

En lounge på hjul

Salon_CL.19.021.009_308X176

Konseptbilen 19_19 gir hver enkelt passasjer en unik opplevelse. Førerplassen er utstyrt med intuitive betjeningselementer, et head-up-display som viser kjøreinformasjon på frontruten, og et superbekvemt sete med høyttaler i hodestøtten. Passasjeren foran sitter komfortabelt i en liggestol med elektrisk justerbar fotstøtte, og baksetet er utformet som en sofa. Hver passasjer har sin egen lydsone med tilpasset innhold.

Dashbordet har en ren design med et glassfelt nederst som kan brukes til å vise filmer. Det svevende rattet med marmoreffekt har en skjerm i midten som viser logoen til alle Citroëns modellgenerasjoner én etter én.

Dørene åpnes til hver sin side fra midten. Siden det ikke er noen B-stolpe, er det god plass til å gå inn i og ut av bilen.

 

En følelse av å fly over veien

Konseptbilen 19_19 har aktiv fjæring med intelligent styring, krengningsstabilisator og Progressive Hydraulic Cushions® som sørger for høy komfort på alle sitteplasser.

Felgene og dekkene bidrar også til den utmerkede støtdempingen. IntelliGrip-teknologien, som er et system med avanserte sensorer, gjør at konseptbilen 19_19 selv kan velge optimal kjøremodus og påvirke hastighet, bremsing, veigrep og stabilitet.

Survoler2_CL.19.021.006_597X350

FØDT MODERNE

Helelektrisk og selvkjørende

REKKEVIDDE PÅ 800 KM

800km_CL.19.022.001_747X400

Konseptbilen 19_19 er en elbil. 0–100 km går unna på 5 s, og den har en topphastighet på 200 km/t. Den har hurtiglading med induksjon som gjør at den bare trenger å lades i 20 minutter for å kunne kjøre 600 km.

SELVKJØRENDE

Autonome_CL.19.022.003_747X400

Konseptbilen 19_19 kan delvis kjøre selv. Den kan ta over styringen i enkelte kjøresituasjoner, for eksempel på motorveien eller når det er kø. Føreren kan når som helst ta over styringen igjen, for eksempel når bilen nærmer seg sentrum i en by og trafikksituasjonen blir mer uoversiktlig.

INTUITIV OG FORUTSEENDE PERSONLIG ASSISTENT

Assistant_CL.19.023.008_308X176

En sylinder på dashbordet fungerer som personlig assistent. Den er utstyrt med kunstig intelligens og kan kommunisere med bilen og personene som sitter i den. Når føreren kjører, er den aktiv, men griper ikke inn i styringen. I modusen for førerløs kjøring trekkes rattet og pedalene inn, og den personlige assistenten kjøres ut.

Den personlige assistenten er utstyrt med et system som gjenkjenner naturlig tale. Dette systemet er utviklet av det nyetablerte firmaet SoundHound Inc i Silicon Valley.

19_19 Concept Inspired by Future You

Top