Hopp til innholdet
Citroën 19_19 Konsept

SUVEREN KOMFORT

Citroën presenterer nå sin neste elektrisk drevne konseptbil etter Ami One. Den nye konseptbilen 19_19 er en markering av Citroëns hundreårsjubileum og deres visjon for urban mobilitet.

BORN CITROËN

Konseptbilen 19_19 er en høyteknologisk bil med en spektakulær design inspirert av luftfart. Den byr på det ypperste av komfort med en loungeaktig kupé og intelligent fjæring som gir en følelse av å sveve bortover veien. Den har en rekkevidde på 800 km, selvkjøringsteknologi på nivå 4 og en personlig assistent som kommuniserer med personene i bilen.

FUTURISTISK FRONT

Futuristisk front

Konseptbilen 19_19 har en aerodynamisk design. Det todelte panseret er i pleksiglass. Den øvre delen av panseret strekker seg høyt over skjermene og fungerer som en spoiler og holder for LED-lyssignaturen, og er utstyrt med Citroëns klassiske vinkellogo og Origins-logoen.

Fjæringskonstruksjonen, felgene og innsiden av skjermene er dekorert med striper som minner om Citroën-vinklene. 

Teknologisk bakpart

Frontdesignen videreføres på bakparten med baklukekuppelen, det aerodynamiske understellet og lyssignaturen med to lysstriper i Y-form som danner en spoiler. Det er montert to lasersensorer (LIDAR) på den bakre delen av taket. Understellet er utformet som et skateboard, der batteriene og alle de tekniske komponentene er synlige. Det er dekorert med tre striper, én blå, én hvit og én rød.

SPEKTAKULÆR DESIGN

En gjennomsiktig kuppel

Med karosseriet i glass minner konseptbilen 19_19 om en gjennomsiktig boble. Den har lang akselavstand og ultrakorte overheng. Utformingen på sidene minner om basen på en flyvinge. Det gjør at bilen virker robust og bred. Pleksiglasset er tonet sort foran og blått bak. Blåfargen er hentet fra Citroëns legendariske modell, Petite Rosalie. Foran kan passasjerene se og bli sett, mens den bakre delen har en mikroperforert folie som beskytter mot innsyn.

Ekstra store hjul

Konseptbilen 19_19 er utstyrt med ekstra store hjul (diameter: 930 mm og dekkdimensjon 255/30 R30) som er utviklet i samarbeid med Goodyear. Gummien strekker seg over felgen og gjør at det ser ut som om dekket og felgen går i ett med hverandre. Det bidrar også til god støydemping. Skjermene synes å være atskilt fra karosseriet og samtidig integrert i hjulene. Denne konstruksjonen gir inntrykk av at kupeen svever over bakken. Citroën Origins-logoen på hjulnavet forblir i vannrett posisjon også når hjulene dreier.

BORN COMFORT

I konseptbilen 19_19 har alle sin egen sone. Førerplassen er utstyrt med intuitive betjeningselementer, et head-up-display som viser kjøreinformasjon på frontruten, og et superbekvemt sete med høyttaler i hodestøtten. Passasjersetet foran er designet som en liggestol med elektrisk justerbar fotstøtte, og baksetet er utformet som en sofa. Hver passasjer har sin egen lydsone med personlig tilpasset innhold. Instrumentpanelet har en ren design med et glassfelt som kan brukes til å vise filmer. Det svevende rattet med marmoreffekt har en skjerm i midten som viser logoen til alle Citroëns modellgenerasjoner én etter én. Dørene åpnes i motsatt retning. Siden det ikke er noen B-stolpe, er det god plass til å gå inn i og ut av bilen.
Konseptbilen 19_19 har aktiv intelligent styring med stabiliseringssystem og fjæring med Progressive Hydraulic Cushions® som utligner ujevnheter i veibanen. Felgene og dekkene bidrar også til utmerket støtdemping. IntelliGrip-teknologien, som er et system med avanserte sensorer, gjør at konseptbilen 19_19 selv kan velge optimal kjøremodus og bestemme hastighet, bremsing, veigrep og stabilitet. Det føles som du svever over veien.

BORN FUTURE HELELEKTRISK OG SELVKJØRENDE

Rekkevidde på 800 km

Konseptbilen 19_19 er en elbil. 0–100 km går unna på 5 sekunder, og topphastigheten er på 200 km/t. Den har hurtiglading med induksjon som gjør at den bare trenger å lades i 20 minutter for å kunne kjøre 600 km.

Selvkjørende

Konseptbilen 19_19 kan delvis kjøre selv. Den kan ta over styringen i enkelte kjøresituasjoner, for eksempel på motorveien eller når det er kø. Føreren kan når som helst ta over styringen igjen, for eksempel når bilen nærmer seg sentrum i en by og trafikksituasjonen blir mer uoversiktlig.

INTUITIV OG FORUTSEENDE PERSONLIG ASSISTENT

En sylinder på instrumentpanelet fungerer som personlig assistent. Den er utstyrt med kunstig intelligens og kan kommunisere med bilen og personene som sitter i den. Når føreren kjører, er den aktiv, men griper ikke inn i styringen. I modusen for førerløs kjøring trekkes rattet og pedalene inn, og den personlige assistenten kjøres ut. Den personlige assistenten er utstyrt med et system som gjenkjenner naturlig tale. Dette systemet er utviklet av det nyetablerte firmaet SoundHound Inc i Silicon Valley.