[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:NB] [cle1: SECONDES Lang:NB]
Citroen-Racing-Victoire-WRC_747x400

CITROËN SIKRER WRC-SEIER NUMMER 100

Sébastien Ogier og Julien Ingrassia viste heroisk innsats i sin C3 WRC på dagens siste etappe og vant Rally Monte Carlo med tidenes knappeste margin. En seiersmargin som gjenspeiler hvor hard kamp det var om seieren og hvilken prestasjon det var å ta hjem Citroën Racings WRC-seier nummer 100 på starten av året da merket feirer sitt hundreårsjubileum.

• Du må virkelig holde hodet kaldt for å holde konkurrentene bak deg de siste 13,58 kilometerne av et 324 kilometer langt Rally Monte Carlo med en ledelse på bare fire tidels sekund. Ikke minst når problemer med gasspjeldet setter konsentrasjonen på prøve. Sébastien Ogier og Julien Ingrassia har seks VM-titler og nok erfaring til å takle presset i slike situasjoner når adrenalinet pumper i kroppen. Det demonstrerte de nok en gang i dag. Med nest raskeste tid på den siste etappen fra La Cabanette til Col de Braus tok franskmennene hjem sin sjuende sammenlagtseier og sin sjette seier på rad i fyrstedømmet med en margin på bare 2,2 sekunder i det første løpet med C3 WRC. Resultatet betyr også at paret nå innehar rekorden for antall seire i dette prestisjefylte rallyløpet og viser at Sébastien og Julien allerede har funnet seg godt til rette i den nye bilen.

• Denne enestående prestasjonen er også Citroën Racings seier nummer 100 i verdensmesterskapet i rally, nesten tjue år etter den første seieren på dette nivået da Xsara kit car vant Rally de Catalunya i 1999 med nå avdøde Philippe Bugalski og Jean-Paul Chiaroni bak rattet, som nå arbeider som gjennomkjørings- og værkoordinator for teamet. Et historisk resultat fra et merke som har utmerket seg på øverste nivå over lengre tid enn de fleste andre bilmerker.

• Det franske førerteamet er godt kjent med fallgruvene i Monte Carlo og valgte å kjøre taktisk og smart fra start. De kom inn på andreplass etter åpningen med to kveldsetapper på torsdag. De tok over ledelsen i sammendraget ettermiddagen etter (SS7) til stor del takket være to etappeseire (SS5 og SS6) fra Curbans til Piegut (18,47 km) og fra Valdrome til Sigottier 2 (20,04 km). Begge disse etappene er nye i år. Etter å ha avsluttet fredagens runde med en knapp ledelse på 2,0 sekunder klarte Sébastien og Julien å mer enn fordoble forspranget fra Agnières en Devoluy til Corps (29,82 km), den første fartsprøven på lørdag og helgens lengste, og det til tross for islagt underlag på nesten hele etappen. De beholdt dette forspranget resten av runden på lørdag, og startet dermed den siste dagen 4,3 sekunder foran teamet på andreplass. Det ble utrolig jevnt på den siste korte runden på søndag, men de kjempet seg til en knapp seier på de siste par hundre meterne.

• Esapekka Lappi og Janne Ferm måtte dessverre bryte lørdag morgen etter motorproblemer, men hadde en svært lovende start på løpet og endte på en fantastisk fjerdeplass torsdag kveld. Det er ingen tvil om at Citroën Total WRT tok den riktige beslutningen da de valgte å ta dem med på sitt team i tillegg til Sébastien Ogier og Julien Ingrassia. Ettersom de sannsynligvis vil få en god startposisjon i Sverige, blir de utvilsomt å regne med i toppen igjen.

Top