Hopp til innholdet

2 CV: Ikonet fyller 75 år

Komfortabel, rimelig og ekstremt fleksibel - Citroën 2 CV gjorde bilisme oppnåelig for massene. I år feires 75 årsjubileet.

2023 markerer 75-årsjubileet til en av Citroëns sine mest ikoniske modeller: 2 CV. Den ble designet på Citroëns designkontor Rue du Théâtre i Paris og finjustert på testsenteret i La Ferté-Vidame. Første gang den ble vist var på bilutstillingen i Paris, 7. oktober 1948. 


Fra 1948 og frem til 1990 rullet totalt 5.114.969 ut fra samlebåndet, inkludert 1.246.335 varebiler. De aller siste 2 CVen forlot Mangualde-fabrikken i Portugal 42 år etter lanseringen. Klokken 16 den 27. juli 1990.

 

Opprinnelsen
Prosjektet "TPV" ("Toute Petite Voiture - eller veldig liten bil) ble født i midten av trettiårene.
Målet var å gi folk med lavere inntekt muligheten til å kjøpe en økonomisk, allsidig bil. Allerede i 1937 så den første kjørbare prototypen av TPV-prosjektet dagens lys. Den veide bare 370 kg og hadde bare ett frontlys, ettersom lovgivningen på denne tiden ikke krevde to. Bilen kunne frakte opptil fire personer og 50 kg bagasje med en maksimal hastighet på 50 km/t – da som nå, var komfort svært viktig for Citroën.

250 preproduksjonsmodeller var bygget før bilutstillingen i Paris høsten 1939. Krigsutbruddet satte imidlertid en stopper for dette. I frykt for at de skulle bli unyttet av fienden, ble modellene som allerede var bygget ødelagt – alle unntatt fire som i hemmelighet ble oppbevart på Citroëns testsenter i La Ferté-Vidame.

Ikonet

Da den gikk i produksjon i juli 1949, var 2 CV en liten bil med en 9 hk, 375 cc, luftkjølt, boxer-motor som ga den en toppfart på 50 kilometer i timen. Citroën hadde revolusjonert bilindustrien med en billig og allsidig bil.

Den unike karosseriformen traff perfekt i en stor del av befolkningen. Bilens enorme suksess kan nok også tilskrives det uendelige spekteret av bruksområder, sånn som at setene enkelt kunne tas ut av bilen, hvor lettkjørt den var, smidigheten i trange bygater og selvsagt - komfort. I tillegg var 2 CV svært billig i drift, noe som gjorde den til den til en bestselger.

For den som tror at det å vente på levering av bil er noe vi bare har opplevd med elbiler, i 1950 flommet ordrene inn, og presset leveringstiden opp til 6 år.

En avantgarde-ånd, og genial teknologi, sørget for at den forble en sentral del av bilfloraen i mange år.

2 CV er en tidløs modell som har blitt et veritabelt sosialt fenomen, og tiltrekker seg samlere fra hele verden. Derfor ser du selvsagt fortsatt ofte biler ute på veien, selv om de fleste eierne nå foretrekker å bruke bilen først og fremst på sommertid.

 

En rekke spesialutgaver

Totalt ble det produsert ti ulike spesialutgaver av 2 CV i Frankrike, men mange av dem fant også veien til Norge og andre europeiske land. De inkluderte navn som Spot, Charleston og Cocorico. Underveis gjennomgikk også 2 CV en rekke endringer, inkludert lanseringen av varebilen, kjent som 2 CV AU i 1951, og deretter 2 CV AZ i 1954, utstyrt med en 12 hk motor.

I tillegg fikk 2 CV-en kjøre på, og utenfor,  veier over hele verden takket være forskjellige ekspedisjoner. Blant de mest kjente er den 16.500 kilometer lange turen fra Paris-Kabul-Paris i 1970, den 13.500 km lange ekspedisjonen fra Paris-Persepolis året etter og ikke minst den 8.000 kilometer lange turen gjennom Afrika, fra Abidjan på Elfenbenskysten til Tunis i 1973.

I Norge er det, ifølge OFV, for tiden 552 registrerte 2 CV, men vi må anta at det finnes noen flere som venter på å komme tilbake på veien.