CITROËNS VAREBILHISTORIE
SE VIDEO OM CITROËNS VAREBILHISTORIE
1947
Type h
Den ikoniske stilen og funksjonelle designen til Citroën Type H gjorde den til en stor suksess i flere tiår. Citroën Type H var den første masseproduserte varebilen med forhjulsdrift og arvet mye fra forgjengeren TUB, blant annet skyvedører, lavt gulv i lasterommet og fremskutt førerhus.
Mange av dagens varebiler er inspirert av denne modellen, og mange av de gamle bilene er bygget om til matvogner.
Type 23 buss
Med en nyttelast på hele 1500 kg revolusjonerte Citroën Type 23 varebilmarkedet. Det ble produsert 121 902 eksemplarer av denne populære, pålitelige modellen i løpet av 34 år.
Fra 1941 kunne Type 21 fås med hydrauliske bremser. Det var noe helt nytt på den tiden. I 1947 ble det lansert en bussutgave som ble svært populær og ble brukt av Citroëns transportselskap. Modellen går også over i historien som den siste André Citroën produserte og lanserte.
FRA 1951 TIL 1996
2cv minivarebil (1951)
Minivarebilen 2CV ble produsert i mange forskjellige versjoner og ble raskt en kultbil. Den var på markedet i tretti år og ble produsert i over 1,2 millioner eksemplarer.
Denne praktiske, robuste og økonomiske varebilen var også den første varebilen med forhjulsdrift, luftkjølt 2-sylindret motor og enkle og lette tekniske løsninger.
Acadiane (1978)
Citroën Acadiane, som er etterfølgeren til 2CV AK400, har samme front som Dyane og samme lasterom som AK400, men med høyere taklinje. Det gjorde at den fikk bedre aerodynamiske egenskaper og lavere drivstofforbruk.
Citroën Acadiane var en kjempesuksess. Det ble produsert over 250 000 eksemplarer frem til 1987, da den ble erstattet av C15.
C15 (1984)
Citroën C15 banet vei for en ny generasjon varebiler. Den ble produsert i over 1 million eksemplarer i løpet av 20 år.
Med nyttelast på opptil 765 kg var den enestående i sitt segment, og lastevolumet, størrelsen og prisen gjorde den til en perfekt varebil for mange bedrifter.