Hopp til innholdet

CITROËNS VAREBILHISTORIE

Citroën har videreutviklet og forbedret varebilene sine gjennom 100 år med innovativ teknologi, produksjonsekspertise og smart design. Se et utvalg av de mest populære varebilene fra Citroën.

SE VIDEO OM CITROËNS VAREBILHISTORIE

C4 VAREBIL (1931)
Med en rekke nyvinninger, blant annet stålkarosseri, 9-liters radiator og fjæring med fire halvelliptiske bladfjærer, var C4 varebil forut for sin tid.  Allsidige C4 varebil ble laget i 17 versjoner, blant annet planbil og kassebil, og med nyttelast på opptil 1200 kg var dette en varebil for de fleste bruksområder. 
Les mer på Citroën origins
HALVBELTEVOGN TYPE P17 (1931)
Årene 1921 til 1932 var preget av en forsmak for det eksotiske, vitenskapelige oppdagelser og mekanisering på mange områder. De forskjellige beltevognmodellene ble laget for å møte utfordringene man sto overfor på begynnelsen av det 20. århundret. 
Les mer på Citroën origins
TUB/TUC (1939)
Citroën TUB var forløperen til den forhjulsdrevne varebilen og inspirasjonskilde for den legendariske Type H-varebilen. På grunn av andre verdenskrig ble TUB-modellene kun produsert i en kort periode, men introduserte innovasjoner som skyvedør, lavt gulv som gjorde det mulig å stå oppreist i lasterommet, og fremskutt førerhus. 
Les mer på Citroën origins

1947

Type h

Den ikoniske stilen og funksjonelle designen til Citroën Type H gjorde den til en stor suksess i flere tiår. Citroën Type H var den første masseproduserte varebilen med forhjulsdrift og arvet mye fra forgjengeren TUB, blant annet skyvedører, lavt gulv i lasterommet og fremskutt førerhus.

Mange av dagens varebiler er inspirert av denne modellen, og mange av de gamle bilene er bygget om til matvogner.

Type 23 buss

Med en nyttelast på hele 1500 kg revolusjonerte Citroën Type 23 varebilmarkedet. Det ble produsert 121 902 eksemplarer av denne populære, pålitelige modellen i løpet av 34 år.

Fra 1941 kunne Type 21 fås med hydrauliske bremser. Det var noe helt nytt på den tiden. I 1947 ble det lansert en bussutgave som ble svært populær og ble brukt av Citroëns transportselskap. Modellen går også over i historien som den siste André Citroën produserte og lanserte.

FRA 1951 TIL 1996

2cv minivarebil (1951)

Minivarebilen 2CV ble produsert i mange forskjellige versjoner og ble raskt en kultbil. Den var på markedet i tretti år og ble produsert i over 1,2 millioner eksemplarer.

Denne praktiske, robuste og økonomiske varebilen var også den første varebilen med forhjulsdrift, luftkjølt 2-sylindret motor og enkle og lette tekniske løsninger.

Acadiane (1978)

Citroën Acadiane, som er etterfølgeren til 2CV AK400, har samme front som Dyane og samme lasterom som AK400, men med høyere taklinje. Det gjorde at den fikk bedre aerodynamiske egenskaper og lavere drivstofforbruk.

Citroën Acadiane var en kjempesuksess. Det ble produsert over 250 000 eksemplarer frem til 1987, da den ble erstattet av C15.

C15 (1984)

Citroën C15 banet vei for en ny generasjon varebiler. Den ble produsert i over 1 million eksemplarer i løpet av 20 år.

Med nyttelast på opptil 765 kg var den enestående i sitt segment, og lastevolumet, størrelsen og prisen gjorde den til en perfekt varebil for mange bedrifter.

BERLINGO VAN

Første generasjon (1996)

Den første generasjonen Berlingo definerte segmentet for lette varebiler med fokus på design og komfort. Den var den første varebilen med integrert lasterom. Berlingo Multispace var den første modellen i det nye flerbruksbilsegmentet.

Andre generasjon (2008)

Andre generasjon av Berlingo fulgte i fotsporene til den første med flere nyheter. Den hadde plass til to europaller i lasterommet og var den første minivarebilen med tre justerbare forseter.

Tredje generasjon (2018)

Tredje generasjon av Berlingo har en rekke nye funksjoner og setter en ny standard for design, utstyr og praktiske løsninger. Opptil 20 førerassistentsystemer og 4 nettbaserte teknologier gjør at du kjører trygt og avslappet i en Berlingo.