Hva er en godkjenningsprosedyre?
Det er et standardisert sett med parametere, inkludert testsyklusen, som brukes til godkjenning av kjøretøy. Å ha én enkel godkjenningsprosedyre gjør det mulig å sammenligne drivstofforbruk og CO2-utslipp fra forskjellige kjøretøy. NEDC (New European Driving Cycle) har vært i kraft siden 1992. Den vil bli erstattet av WLTP for alle kjøretøytyper fra september 2018.
Hvorfor endre godkjenningsprosedyren?
Den tidligere NEDC-prosedyren ble ansett som representativ for hvordan våre kunder faktisk kjøretøyene deres. Dataen vi beskriver for brenselforbruk fremover, målt med WLTP, vil være nærmere de faktiske forbruksnivåene observert av våre kunder.
Den nye prosedyren tar hensyn til vekten av utstyret, som ikke var tilfelle før. Hvordan er det gjort?
Vekten av utstyr tas faktisk i betraktning i nivåene av CO2-utslipp bestemt via WLTP. Dette er et regulatorisk krav. Våre nettverk og våre merkers nettsteder vil ha et verktøy for å bestemme CO2-utslipp, avhengig av våre kunders valg når det gjelder bilkonfigurasjon og utstyr.
Hva er forskjellene i forbruket mellom den tidligere NEDC testsyklusen og WLTP?
De rapporterte WLTP forbruksbeløpene overstiger beløpene målt i NEDC med ca. 25% til 30%. Kjøringssyklusens påvirkning avhenger direkte av motorenes forskyvning. Store biler har et mindre gap enn små biler.
Vil mitt drivstofforbruk øke med WLTP?
Det vil ikke påvirke bilens forbruk med de nye WLTP-verdiene. WLTP vil bare resultere i en høyere CO2 g / km-verdi for samme kjøretøy enn under NEDC fordi det er en strengere og lengre test, noe som betyr at WLTP bedre reflekterer den aktuelle situasjonen. Med andre ord betyr ikke høyere CO2-verdi en økning i drivstofforbruk, men heller en mer realistisk CO2-måling på grunn av endringen i måten kjøretøyene testes på.
Når planlegger dere å frigjøre alle de nye CO2-verdiene?
Forskriftene krever at CO2-verdiene vises i henhold til WLTP-målingene fra 1. januar 2019.