Hopp til innholdet
Citroëns bremseservice

BREMSER

Sikkerheten er alfa og omega. Derfor bør du regelmessig få kontrollert bremsene på et Citroën-verksted, for å unngå at bremselengden øker. 

  • Det bidrar til å holde systemet pålitelig, effektivt og holdbart over tid. 
  • Du får full kontroll over tromler, klosser, skiver og kalipere.

BREMSESERVICE

Prisen inkluderer deler og arbeid ved bytte av:

  • Bremseklosser foran og/eller bak
  • Eller bremseskiver og -klosser foran og/eller bak
  • Eller trommelbremser bak
  • Eller bremsevæske
  • Og 15 visuelle kontroller utført av Citroëns spesialister

Få optimal bremseeffekt

  • Når du har byttet bremseklosser på bilen, må de kjøres inn ved at du bremser lett flere ganger.
  • Når du har vasket bilen, bør du bremse lett for å tørke delene.
  • Bremsesystemet fungerer bare optimalt når støtdemperne og dekkene er i god stand.

Vær oppmerksom

Bremsesystemet skal reagere umiddelbart og nøyaktig når du bruker pedalen. Kontakt verkstedet hvis du opplever ett eller flere av slitasjetegnene nedenfor. 

  • Bilen trekker mot siden når du bremser: En sylinder eller kaliper kan sitte fast, eller et dekk kan være tomt for luft. Slitte støtdempere kan også føre til dette. 
  • Bilen vibrerer når du bremser: Dette skyldes sannsynligvis problemer med bremseskiver, en løs del eller slark i for- eller bakakselen. 
  • Bilen rister når du bremser: Hvis bremsene låser seg når du trår lett på bremsen, kan det være problemer med skivene, tromlene eller bremsebeleggene. 

 

  • Varsellampen for bremsene lyser: Håndbremsen er trukket til, bremsevæskenivået er for lavt eller bremseklossene er utslitt. Dette varselet må du ta på alvor. 
  • Bremsepedalen er hard: Dette kan skyldes feil i bremsekraftforsterkeren, hydraulikkslangene eller hydraulikkretsen, hjulsylindrene eller kaliperne. 
  • Bremsepedalen er myk: Pedalen synker inn, og du må pumpe for å bremse. Vær forsiktig. Dette er et tegn på et alvorlig problem med det hydrauliske systemet.